Učitelj

Филозофско-педагошки значај психоанализе 15

н. пр. сексолог А. Мол вели: „Али када се помисли како су код детета сексуални процеси огромно значајни и како су они код њега чести, онда се заправо човек мора ужаснути када види како су ову област занемарили и педагози и они психолози који су проучавали душу детета.“!)

Тако ствар стоји са теоријом о дечјем сексуалитету. Дозволите ми да споменем само још једну ствар. Још године 1915 С. Фројд је тврдио да тежиште васпитнога рада треба пренети у најраније детињство, још у доба док је дете на мајчиним грудима. М то је данас опште признато, као што Вам показује овај случај» Пред једним немачким судом окончала се ту скоро једна бракоразводна парница на овај начин. Супружници су тражили да суд одлучи коме ће се поверити дете: оцу или мајци. Отац је тврдио: Ја тражим дете за себе, пошто је његова мајка неморална жена, те ће као таква вршити штетан васпитни утицај на њега. Томе насупрот мајка је свој захтев бранила овако: дете је и сувише младо, те о васпитању још не може да буде говора. У питању је нега детета, а не његово васпитање, а мајчину негу нико не може да замени. Нашавши се у неприлици, дотични суд донесе одлуку да конзултује стручне педагоге. Отуда образује одбор од педагога од којих је сваки био приврженик другога правца у педагошкој науци. Ипак је овај одбор донео једногласну одлуку да је отац детета у праву, тј. да васпитање почиње од. дана рођења. Као што видите и ово учење Фрајдово данас је: опште примљено.

Госпође и Господо,

Ја овим последњим напоменама нисам хтео рећи да су сва психоаналитичка учења тачна и да се у психоанализе нема шта критиковати и одбацити. Има ствари које бих могао подврћи критици, Али то није мој садањи циљ. Ја сам на крају једне своје студије која је штампана у „Учитељу“ казао да није далеко време када ће се сви васпитачи, па дакле и сви учитељи морати упознати са главним учењима психоаналитичке науке. Из тога разлога ја сам себи поставио задатак да Вас овом приликом информишем о оним учењима психоанализе о којима досада нисам писао ни предавао. У уверењу да сам Вам тиме учинио једну корисну услугу, ја Вам

Госпође и Господо, захваљујем на пажњи коју сте ми и овом приликом поклонили. ђ Пт. Ађељћ Мо, Паз БЗехпаЏеђеп де Кјпдех. 1909. Вешп, стр. 8—9%.