Učitelj

Шнерсонова испитивања 199

» ционалне личности. Ово потпуно одговара испитивањима Силвијине фантазије по другим методама као и добијеним подацима од њене васпитачице.

ЈАША, 8 год. Како замишљам облак

Тихо плови по плавом небу један облачак. Он изгледа различито: час као дивља звер, час као добар анђео или двор и изгледа да тамо седи нека виша сила и управља целим светом. Како је пријатно посматрати тај облак кад се лежи негде у башти. ИМ цео свет ти изгледа добар и радостан,

Ова фантазија испољава трезвену и ведру природу, пуну животне снаге и радости. Слике одишу енергијом, смелим замахом и младићским самоуверењем без иједне сенке туге. Осим тога овде налазимо и осећање господства и власти („нека виша сила управља целим светом“). Доцније се ово утврдило: дете је енергично, импресивно, пуно животне радости, увек на челу својих вршњака и другова.

У наведеној фантазији види се и то, да се у основи његове животне радости налази као доминантно осећање узвишеног, које успоставља унутрашњи, емоционални склад у њему, одакле га дете преноси на цео поредак ствари. („М цео свет ти изгледа добар и радостан“). Као што мрачној души цео свет изгледа рђав и црн, тако и ведрој све изгледа лепо и добро, „јер ствари имају онакав изглед какав им дадне наша душа.“ (Ј. Дучић).

Досад је било говора само о нормалној деци. Држимо да неће бити без интереса, ако се ма и једним погледом осврнемо и на емоционалну сферу дефектне деце, прво на интелектуално дефектну, а онда на морално дефектну, на децу преступнике. ИСПИТИВАЊЕ ФАНТАЗИЈЕ У ДОМУ ДЕФЕКТНЕ ДЕЦЕ У КИЈЕВУ

Метод слободних задатака

ФЕЊА, 13 год. (ембесил“) 1]. — Био деда (понавља), био деда (неколико тренутака понавља:) био деда, деда, деда (гледа тамо - амо). 9. — Ципеле (мисли, мршти обрве, неко време ћути, затим додаје) они се бију (опет ћути неко време, а затим:) мачка стоји и још мачка и још мачка, све стоје, уши умају и нос.

] ђ Психологија разликује три ступња слабоумности. Први и «најтежи је облик идиотија, други, овоме врло близак, је ембесилност (блесавост), а трећи, најлакши, дебилност (глупавост). Оштре се границе међу овим ступњевима не могу поставити.