Učitelj

Савремена почетна настава 16%

Савремена почетна настава П

4. Укупна настава

По својој суштини укупна настава претставља наставни течај, који, као целина, садржи у себи све што се деци у првим годинама школовања давало одвојено у засебне школске предмете. Од свих утицаја на савремену почетну наставу, утицај заступника укупне наставе је, несумњиво, био најпресуднији, пошто је он преобразио коначно и њен облик и њен садржај. У приказивању укупне наставе, према томе, већа ширина у излагању и исцрпније залажење у појединости претставља захтев и потребу, о које се не сме огрешити. Исцрпност и ширина су у овом случају утолико потребнији, што почетна укупна настава, као што је раније поменуто, претставља васпитни покрет, који је сјединио у себи најзначајније појединости већ приказаних покрета. Многе од ових појединости нису приказане у свом правом значају на месту где их је требало ишчекивати, да би се избегла сувишна понављања и да би се омогућило њихово приказивање у укупној настави, пошто се оне овде јављају у свом завршном и, у исто време, у свом најзрелијем облику. Овде изнесени погледи су у најтеснијој вези с овим делима: Мтоћпедет. дет Метћовлвасћећ Ађјепитд де Тећргћдег Гећтетрететв, Севали шњетјећћ па 1. пад 2. Зећшјаћг. Упојејећ еј Велећф Чрђег Фе Гетрасет КејогтКјаззеп. 2. АП. 1920. —- Втаитпе ита Каће, Еап Јаћг Сегатавш еттјеће. ВИдег ап дет Ртахја дез егзђећ Стилдзећшјаћтез. МЕ лаћјтејећеп Епфулш еп Тар даз У/апаћаје]тејећпећ. 5. Аш. 1929. — Кашрашт, Паз етаће Зећшјаћт пп 2е1сћећ дез Оезалићитјетлећтјез. 1922. — Кскћатаћ ита Тлићотг, Пет етафе зећшшфетјећћ па Золе ејпег епфулеК шезтепел Етлећипо пора шијег ВетнекајећНомпе дет Атђеазећшбечтеђипсеп. 2. Аш. 1922. (Нарочито одељак: 211 Ме ок дет елејпеп Опфеттјећ ћаећег). — Тто, Паз егаће оећшјаћг. 16. А. 1930. — Кагзјадћ, Мећофзеће УЕтбтилоеп Чет беоеплуаћ, 17. Ап. 1930. — ЕКиде, Мећофк дез сезатићер Уојказећ И шпћегтећћа, 25. уетђеззетће АЛИ. 1928. (Одељак: Сезатифићеттјећу).

У приказивању укупне наставе ми ћемо се држати реда, који је А. Руде усвојио у својим излагањима о истом предмету (торе цитирано дело). Приказивање ћемо отпочети излагањима о појму и историји укупне наставе, па ћемо потом прећи на излагања о појединим гранама укупне наставе, приказаћемо, дакле, изглед некадашњих одвојених школских предмета у оквиру укупне наставе. Приказивање ћемо завршити општим закључцима о вредности и значају покрета. Нацрт рада („припрема“), који је по упутствима потписаног израдила са гледишта укупне наставе његова ученица, Госпођица Радмила Пе-