Učitelj
402 Свет. О. Аврамовић
2.
Дело просвећивања путем школа, како је св. Сава у нас у своје време почео, вршена је на свима странама света са истим циљевима и тенденцијама. Праве културе су се створиле само тамо где су школе ницале и цветале. Културе није било пре школе и не би је било без школе. Отварати школе значи омогућивати културу а затварати школе или их занемаривати — сасвим разумљиво — значи кочити и гушити културни живот и развитак. Школа (ма које врсте) има много шири значај но што се то обично мисли. Народна школа, на пример, није само проста радионица елементарне писмености, као ни више школе голих знанствених чињеница, ладне и суморне збирке научних факата, регистри имена и објеката. Школа је жив организам и храм подизања духа и срца исто толико колико и интелекта и образовања у ужем смислу.
Ма да је писменост прво и главно средство за даље стицање знања и умења — народна, основна, школа није у суштини само то. Она је нешто више. Културно-социјални фактор у првом реду. Радпоница духа и национолно-ешичке свести. Она је превасходно васпитна што [значи просветилачка, народна, национална и социјална. ИМ кад се у једно време у једном народу казало да је народна школа извршила народно уједињење није била празна фраза и хипербола...
Уједињење је политичко-материјални акт. али акт покренут и створен спиритуалном снагом — идејом уједињења. Прво се рађа идеја па онда долази дело као материјализација идеје. А идеје се не хватају из ваздуха; оне се рађају и израђују просвећивањем, дакле школом и кроз школу Школа је за нас синоним појма културе и просвећивања
3.
Привредно-економски и социјално-политички развитак једнога народа условљен је школом 7. ј. просвећивањем. Велс на једном месту у својој „Историји света“ каже: „Дужност је и потреба Државе — а не приватна ствар — да се народ васпита“ — „Није главно поставити што више и што савршенија оделења за тајно гласање. него је битно да се подигне што већи број школа, да се целом народу учине приступачним наука и књижевност, ако се жели да се гомиле из ропства и забуне поведу пут свесне и слободне сарадње на општем
добру“ — „Докле год сваки појединац није довољно просвећен, гласачки листић је за њега излишна па и опасна ствар...“ „Просвета је оруђе којим ћемо довести у склад
слободарски скитачки дух вере у сама себе за битним особинама сваке просвећености: сарадњом, богатством и безбедношћу “.