Učitelj
466 Д-р Јован Искруљев
гимназија и реалки; посебно је образовање за наставнике високих школа; за образовање наставника за вештине у средњим школама, школских и просветних административнх функционера и не постоји специјално образовање. Академска част је приступачна у нас само наставнику средње школе. Осталим наставницима није дозвољен улаз у то духовно племство, јер. они немају средњошколске матуре. Свака установа за образовање наставника дела сама за себе, свака од њих — изузевши оне које спремају наставнике за основне и грађанске школе — скоро да и не води бригу о педагошком професионалном образовању својих кандидата. О научном педагошком раду и спреми педагошких научних радника, наше педагошке установе не воде бригу.
Систем професионалног образовања наших наставника ма које врсте школске, осим учитеља основних школа, не ваља. Нема у њему јединства. Многе су барикаде између установа које се старају о професионалном образовању наставничком, прелаз из једне врсте позива школског у другу врсту непромостив је. Педакогика није ни данас још централна, гравитациона, сила за све установе професионалног образовања наставничког и све школске и просветне позиве. Ми немамо свој централни педагошки институт где би нашао своје педагошко професионално образовање и учитељ основне школе, и учитељ. грађанске школе, и сви наставници средњих општих и професионалних и професори високих школа, где би се образовали будући нижи и виши административни просветни и школски фукционери и стручњаци по питањима педагошким, одакле би се експортовали научни радници на пољу педагошком и носиоци академских части. Таква установа требало би дајену нас Педагошки факултет на једном од наших университета. или посебне установе университетскога ранга.
Није више за педагогику Мека и Медина Јена и Лајпцинг. Пред америчким педагошким центрима они су само планете према сунцу америчком, а астероиди према Тичерс колеџу при Колумбија университету.
Нека нам служи за модел по педагошким и школским питањима Тичерс колеџ при Колумбија универзитета, нека води и нас по том путу гесло његово:
ја Јшшпе о мдебђитиз Шштеп.
Др. Јован Искруљев