Učitelj

Страна књижевност 473.

Г. Пшихода по својој агилности и по интересовању за школске проблеме заузима једно угледно место међу педагошким раденицима братске Чехословачке. Он је данас доцент универзитета у Прагу, познат као агилан раденик и писац и човек, који је своје погледе на многа питања утанчао и израдио. Он је један низ година провео и у Америци, отворених очију гледао је на све, и упознао школски живот многих народа. Он непрестано ради. Изводи опите, проналази лакше начине за рад, упућује, општи с учитељством и ствара напредак у заједници, настави и школи.

Имао сам задовољство и раније у Прагу а и сада, о свесловенском педагошмлом конгресу у Брну, да разговарам са овим агилним човеком. Он све ради с пуно убеђења, пуно познавања, полета и одушевљења. Овогодишњи педагошки конгрес у Брну приказао нам је г. Пшиходу као великог поборника глобалне методе у елементарној настави. На конгресу се испољиле две струје: присталице и противници глобалне методе. Као главни противник глобалне методе је професор Кубалек, који има и свој лепо израђен буквар и важи као најбољи познавалац свију буквара у свима државама света Мени је било пријатно да код њега. на конгресу у Брну, видим готово све наше букваре, изузев Обрадовићевог и Вукелићевог, за које је молио да му пошаљем. Уз назоре г. Кубалекове било је доста старијих учитеља. Као најватренији поборници глобалне методе (које друга страна у шали назива „глобаџије“) били су гг. Пшихода и професор Стејскал. Уз њих је млађе учитељство.

И књига чији наслов горе исписасмо написана је да покаже практичност глобалне методе и њену потпуну примену у народним школама. Он и неколико учитеља изводе пробе у неким школама по том методу. Уверавају да имају огромног успеха. Г. Пшихода по њему чини пробе у неким прашким школама. Тако исто по унутрашњости. Данас се на 444. школе ради по тој методи. Године 1928—29 тек је била уведена у 6 школа. Значи да је тај метод добио доста присталица а добиће их, сумње нема, и више. Веома је добро и поуздано срество да се за неку ствар утврди, да ли је добра или не, ако се врше пробе. Те пробе, уз сарарадњу практичара и теоричара дају резултате. Министарство одреди извесан број школа у којима се чине покушаји. О томе се води евиденција и на основу свега одлучује, да ли ће се овај или онај начин рада увести у школе. Код нас се о томе мало води рачуна. Наш наставни отсек морао би да поведе рачуна о новим стремљењима у наставном и школском животу. У маси буквара које ми имамо, а који сви личе један на други као јабука на јабуку, с малим изузетком, није било покушаја да се утврди метод писања истих и метод рада по истима. Пушта се у продају све и дешава се да под једним.