Učitelj

Извођење почешне насшаве 585

Сукоб између лаичке доктрине и хришћанске — један од видова кризе педагогије — избио је у једном занимљивом чланку у „Дневнику учитеља и учитељица“ („Јоцтпа! дез из ешгз ећ дез из псез“) француском учитељском часопису који излази већ 80 година. Но то је већ тема за други један чланак.

Владимир Вујић

Извођење почетне наставе читања и писања у нас помоћу најновијих буквара

При свему томе што су се поред старога гласовнога аналитичко-синтетичнога метода помоћу нормалних речи појавили у многим напредним земљама и други нови методи за рационално извођење почетне наставе читања и писања, ипак се не би могло са довољно основа рећи да је гласовни аналитичко-синтетички метод преживео и изгубио сваку вредност, пошто је и он у основи добар и целисходан метод за извођење ове наставе. Али је потребно при овоме напоменути: да ни стари гласовни аналитичко-синтетички метод помоћу нормалних речи, као ни нови глобални метод, немају универзалну вредност, или друкше речено, да нису подједнако целисходни за успешно извођење почетне наставе читања и писања у свима земљама с обзиром на особине дечјега матерњега језика, о чему ће бити више изложено у излагању о новоме глобалноме методу.

Успех у извођењу ове наставе по гласовноме аналитичко-синтетичкоме методу помоћу нормалних речи зависи од тога како је подешено извођење ове наставе по овоме методу у појединостима.

Буквар, као помоћна књига при извођену ове наставе, није никаква неопходна потреба ни за ученике ни за учитеље, пошто се обука деце у читању и писању може и лако и успешно изводити и без буквара. Али је онда потребно или да сваки поједини учитељ има свој детаљно израђени метод и распоред за извођење ове наставе, или да постоји једно опште детаљно методичко упутство за извођење ове наставе без буквара. Али пошто је тешко захтевати да сваки поједини учитељ израђује свој план и распоред за извођење ове наставе у својој школи, а не постоји ни детаљно израђено методичко упутство за извођење ове наставе без упо-