Učitelj

О просветној реформи. 655

У просвети то апсолутно није случај. Сам је г. Министар споменуо, а то је и иначе ноторна ствар да имамо стотинама одељења и школа без наставника. Ми данас имамо и у гимназијама по 60 и 70 ученика у једном разреду, што је апсолутно шкодљиво и са хигијенских и са педагошких разлога. Редуцирање овог и оваквог броја наставника имало би катастрофалних последица за наставу. Уштеда у особљу могућа је тамо, где би се један исти административни посао свршити могао за два дана, али и за два сата; где један исти посао могу свршити три чиновника, али може и један, ако буде вреднији и мало дуже радио.

Међутим те уштеде у наставном особљу не може бити већ по самој природи посла наставног. Замислите једну гимназију са 20 одељења. Значи да данас од 8—9 часова у 20 одељења имају да раде 20 наставника, јер природа наставног посла је таква да нити може један наставник у исто време радити у два или више разреда, нити у истом разреду у једно исто време радити више наставника.

Кандидатима учитељским и наставничким, који чекају на своје постављење треба омогућити ступање у државну службу То треба учинити не само ради њих него и ради саме наставе, која страда због оскудице у наставничким снагама. Али то се у просвети никако не може учини по принципу: „Устани ти, да седнем ја!“

Филм, овакав какав је, претставља највеће могуће зло са гледишта васпитања. Он је врло често чиста порнографија и директно служи разврату. Мрачне дворане биоскопске то су врло често места законом заштићеног разврата. Оне су тровалишта људских душа, оне су гробнице моралних осећања и зрелога, мушкога и женскога света, а камо ли омладине. Деведесет од сто филмских комада има за сиже љубавни однос човека и жене, који се ретко кад не своди на чист сексуални додир једнога и другога пола. Цела скала сексуалних односа, од пољупца, који се не прекида по читавих четврт сата до заједничког лежања у кревету може се видети или наслутити и у оним комадима, који нису забрањени за младеж. И онда можете мислити како то дејствује на сексуално разбукталу машту и сексуално узнемирени организам омладине, и мушке и женске !

У разговору о развратном дејству биоскопа, један мој познаник управо друг из детињства, недавно ми је причао о својим првим полним узнемиравањима. „Сећам се, — говорио ми је он— да су у једном уџбенику опште историје за други разред гимназије биле 2 слике грчких хетера у пеплонима. На сликама се видела само задња линија голе ноге хетере, од пете до нешто мало изнад колена. Та линија за мене је имала тако дражеће дејство, да сам често пута, на сред часа вадио уџбе-