Učitelj

Глобални мешод 683

већи успех, па се стога и прибегло прихватању и примени тлобалнога метода као целисходнијега за постизавање главнога циља ове наставе.

Ово се не може добро схватити и разумети ако се ова ствар расматра и процењује с обзиром на особине само нашега српско-хрватскога језика. Наш језик је фонешичан. Пише се како се говори.

Због тога кад дете у нас научи знаке којима се бележи сваки поједини глас, т. ј. кад научи да познаје, разликује, пише и шчитава сва писмена којима се бележе поједини гласови, оно може правилно написати сваку реч у нашем језику. По томе сваки у нас који прође кроз основну школу, па чак само и кроз два или три разреда, он постаје писмен, и може се служити писменошћу. Али није тако и код осталих народа, чији језик није фонетичан као наш. У нашем фонетичкоме језику нема никакве разлике између говора и писања, док код народа са нефонетичним језиком постоји велика разлика између говора и писања. Због тога код на"рода са нефонетичним језиком није довољно само да неко научи сва писмена па да буде писмен, већ је потребно да се _ добро научи и како се пшше свака поједина реч, а то се изу-

жавањем писмености по гласовноме мету не може постићи "тако, као кад се писменост изучава по глобалноме методу.

То се још јасније види кад се изложи сам поступак у изучавању писмености по глобалноме методу тамо, где се то изучавање изводи по овоме методу.

Изучавање писмености по глобалном методу у Енглеској

Метод изучавања писмености у енглеским школама назива се Тће Могад тећод што значи метод речи, т. ј. метод по коме се деца у школи не обучавају, као по гласовноме методу, да прво упознају, разликују и пишу сва писмена из којих се састоје поједине речи, већ се обучавају да директно познају, разликују, изговарају и пишу целе речи по конфигурацији црта из којих је састављена која написана реч, или по њеноме изгледу. Зато се овај метод назива још и дирекшни метод и мешод шипања целих речл.

Ради поступности прва вежбања изводе се са кратким или једносложним речима, што омогућава особина енглескога језика, у коме има врло велики број једносложних речи“).

Као наставно срество за извођење обучавања деце у писмености у енглеским школама по овоме методу служи уџбеник:Е из! Рћопенс Рптег““) што значи почетница или

#) У енглеској дечјој књижевности постоји књига Робинсон Крусе, која је од почетка до краја написана од самих једносложних речи. »#) Руиз! Рлопенс Рптег. Ву Е!еапог 1. Сатђегз. !.опдоп апа аО!азрот.