Učitelj
Значај надметања за грчку просвешу 105: КУЛТУРНА ИСТОРИЈА "Значај надметања за грчку просвету
— Од Д-ра Милоша Ђурића —
Жива практичка етика Хелена и целокупна њихова уметничка "култура оснива се на њихову агоналном нагону, тј. нагону за утакмицом, надбијањем, надметањем, огледањем (оу). Све појаве "хеленскога живота, спољашњега и духовнога, развијаху се у атмосфери агонистике, којом ни један народ у историји није био прожет у толикој мери као Хелени. Њихов агонистички живот био је огледало расних одлика (аргтђ), младачке свежине и лепоте "ипотоње грађанске величине. Агонистика је изазивала цветање свих "облика хеленскога културнога живота, доносила њихово унутрашње "развијање, а из тога, напослетку, долазило је њихово сазревање. "Све се у Грка надмеће: не само људи него и богови, и животиње, и елементарне силе у природи. Агонистичке успехе стари су сматрали за поклоне добре Ериде.
Хомер познаје само једну Ериду, а она има епитете: броус"Хеа. == зла и лохостомос == која у борцима изазива многе уздисаје. То злоносно биће Хомер приказује овако:
Једне је потстиц'о Ареј, Атена совоока друге, Гроза и Страх, а остале Свадња:) немирна свагда, сестра и друга оном људомори Ареју богу; она је испрва мала кад почне да расте, а после до неба допире главом и тако по земљи корача. Она међу њима и тад убиствену заврже кавгу кроз чете идућ' и силан у војсци множећи лелек (И лијада 1У 439—445)
Да би човека потстакао на рад, Хесиод, озбиљан и енергични земљорадник беотски, одбацује прву Ериду, оличење свађе и злотворне зависти, — а та је и изазвала тројански рат — па истиче другу, оличење здрава надметања.
Ерида једна не поста; на земљи Ериде две су. Једна за послове своје заслужује похвалу свију, друга поругу само. А ћуд је различна њима. Друга ратове љуте и кавгу замеће, бедна,
стога је не воли нико, и људи само од нужде поштују Ериду тешку, јер богови траже ту пошту. Прву, старију, некад је Ноћ породила тамна,
па је свевишњи Диве што престо у етеру има стави земљи у основ да људима користи много. Она једнако на рад и неспретне потстиче људе. Јер кад лењивац гледа на друге имућне људе,
и он тад хита да оре и сеје и своју да уреди кућу; а и сусед се такми са суседом који се труди
око богатства свога; та Ерида благослов даје
"(Послови п дани, стр. 11—24)
Као' што је: — каже красни епиграм Полијенов — на трепавицама · Пријамове ћерке Поликсене, коју је у пропилеској дво-
1) Т) Ерида.