Učitelj

~"

Значај надмешања за грчку просвету 107

И та борба око лепе Брисејиде везује се за борбу око освојења Троје, па се, даље, развија до борбе народа једних са другима, да напослетку, као код Његоша, добије космичке размере и развије се до борбе у небесима, до борбе богова једних са другима. И тако Илијада, са Ахилејем који

свагда свађе и борбе и бојеве воли да гради, (1 177)

претставља песму испевану у славу агоналног начела: то је песма о гневу Ахилејеву, некакав прамодел Олимпије.

1

Питагора је сматрао да би требало да сваки агонист личи на агониста у стадиону: јер овде борци један другом не доносе никакву штету, него теже за победом“). Гако се у ствари и дешавало, и стога је надметање било један од главних потстрека хеленске просвете. Свака способност налазила је у агонима прилику да изиђе на јавност; ту се према степену одобравања публике могла да оцени вредност сваке новине; сваки нов потхват и сваки напредак могли су с много вере очекивати да ће ту стећи достојно признање у ширим круговима. Тако се у атмосфери народне агонистике, и локалне и панхеленске, постепено развила не само гимнастика, која је служила одржавању и неговању тела, него се развила и уметност, која је служила неговању и образовању духа.

Циљ гимнастичког васпитања није се састојао само у томе да се омладина спреми за учествовање у великим народним играма, него и у томе да она постигне потпун развитак телесне снаге, да свестрано развије своје способности и да учврсти здравље, да се привикне на умереност у задовољавању телесних потреба и на подношење телесних напора и задобије власт духа над телом, да се научи презирању смрти и, тиме, да до највише мере усаврши своје способности за тешку борбу с непријатељима ради обезбеђивање народне слободе и независности. Какав је значај гимнастичко васпитање имало у хеленском животу, обавештава нас Лукијан, који у свом Анахарсиду (15), у тој интересантној апологији гимнастике, на уста Солонова, каже ово: „А што ми мислимо о омладини и како поступамо с њом чим почне разликовати боље од горега, и телом јачати, и одолевати напорима, то ћу ти сада изложити, да схватиш ради чега смо им наметнули та вежбања и ради чега их приморавамо да вежбају своје тело. Не бива то само ради надметања, да би могли добити награде, јер за њима веома _ Ретки иду од свију њих, него тиме намеравамо да у исти мах постигнемо неко веће добро и за целу државу и за њих саме. Јер, све добре грађане очекује друго неко заједничко надметање и венац, и то не од оморике, ни од дивље маслине, ни од селена,

2) Ијамблих, Ула Рутавонса 9.