Učitelj

186 Драгољуб Бранковић

„Хуманистичке студије су у губитку кад се ставе на супрот студијама природних наука. Функција коју природне науке имају да изврше у наставном плану је она иста функција коју су оне извршиле у развитку човечанства: еманципација искуства од локалних и повремених случајности...“ (377)... Природне науке су упознале људе с идејом развића.

Васпишне вредности

„Школа мора обезбедити такве ситуације у којима ученици личним учешћем постају свесни важности градива и проблема који им се износе. С гледишта ученика, искуства која се шако добију вреде сама собом.“ „Оно што је лично осетио и што му се лично свидело, одређује његово држање много дубље него што су га научили да каже; његове навике и наклоности тако стечене утврђује облике његових стварних „норми“... Без ове живе процене, стечене личним искусшвом, дужност и врлина самосавлађивања коју му други препоручују, остају чисти симболи који се не могу довољно изразити у стварности“.

Ствари се суде и процењују у односу према неком даљем циљу... Свака од ових ствари има своју специфичну вредност, и то је све што се може рећи.

„Ми не можемо успоставити јерархију вредности међу наставним предметима. Узалудно је покушавати да се они распореде по извесном реду, почевши с оним који има најмање вредности и идући до оног који има највећу вредност... Пошто васпитање није средство за живот, него је иденшично са самим збивањем живота који је плодоносан а по себи значајан, једина коначна вредност која се може навести, јесте сам процес живота. „Сваки предмет у извесном виду треба де допринесе највишем добру, односно вредности. Ко их никад није схватио или ценио као вредност по себи, тај их неће моћи искористити довољно као помоћно средство за друге циљеве.“

„Заборавља се на чињеницу да се живот сам собом оправдава и да се ове користи могу оправдати уколико увећавају садржину животног искуства.“ Зато Дуји тражи да школа буде школска заједница и да претставља сам живот. ;

КопКко дићоуа тоге да итува, Ккоџко аИпоузктћ Кагактега да 7азпије гагђоги пазгаутк-уазрнас; КоПКко итоуа Фа озакап, КоПКко 5гдаса да гаггијг пегатђоги!

Олошел ИМ Даљи

Каау је агиг Као игјеп: ако је ду — 1таогесев 5е, ако је игаЗеп — огаггсе5 5е.

Магодпа :ггека