Učitelj

Савремене реформе шежње у области наставе и васпишања 269

швајцарске школе су интернати, који примају децу од најранијег детињства. Лига за ново васпитање оснива своје заводе из приватне иницијативе, тежећи да изгради педагошке узоре, који би као такви били на корист јавном васпитању. Разлика између америчких и швајцарских пробних школа је у томе, што су америчке школе училишта, њихов главни циљ је интелектуални развитак, док су швајцарске нове школе васпитни заводи, они обраћају пажњу како интелектуалном развитку, тако и осећајној, вољној телесној и моралној страни детета.

У Риму 1917 год. оснива Марија Монтесори дечје забавиште на принципима, који се битно разликују од васпитања Фребеловог система. Мотесори је дуго студирала педагогику, антропологију, физиологију и психологију, па је на основу закључака, које је извела из ових наука, поставила нове принције претшколског васпитања. Васпитање чула и вежбање мишића, која се изводе у виду добро смишљених дечијих игара, чине средиште овог система. Притом јој је онтогенетички развитак служио за правац и мерило. Саморадња, продуктивност и умешност деце се развијају од самог почетка. Систем претшколског васпитања Марије Монтесори нашао је примену у многим европским и америчким земљама.

У Чехословачкој од рата постоји такође жив покрет за реформу школства. У ту сврху основан је 1919 год. Педагошки завод Коменског у Прагу, који је под воћством универзитетског професора Каднера био средиште научних и реформних педагошких тежњи. Исто тако Чехословачка учитељска општина (учитељско удружење) основало је у Прагу и Брну школе високих педагошких студија, чији је задатак да пружи учитељству даље и шире научно образовање у педагошкој, филозофској, социолошкој и биолошкој струци. Научном студирању педагогике служе Заводи за огледно васпитање, основани при Високим педагошким школама,

Реформне тежње у Чехословачкој су се изразиле у области забавишта или материнских школа, основних, грађанских и средњих школа. Материнска школа се налази у органској целини са даљним ступњевима васпитања. По узору Монтесори школа овде се поред васпитне стране обраћа пажња и дидактици, деца већ уче да читају и пишу. Одбацује се Фребелов формализам и примењује радна школа, кретање у природи и на чистом ваздуху, телесно васпитање, стварна настава о завичају, природни развитак дечијег говора и васпитање чула.

Од практичних покушаја на области народног школства у Чехословачкој ваља поменути као најважније: Једличков завод за богаљасту децу у Прагу, кога води А. Баршош, једна уметничка природа. Бартош је овде створио школску општину, школски колектив, узор ортопедске педагогике. Сав душевни и телесни рад дечији екскурзије, кружоци и кооперативе потичу из властите иницијативе деце. Сличан завод је основао Бакуле, чије васпитне методе буде пажњу иностранства. — Попут примера у Немачкој и Француској основане су шумске школе у Жичанима, на острву реке Влтаве код Прага, у шуми код Брна и многим другим мес-