Učitelj

Поводом новог наставног плана и програма за осн. шк. 453

ставно градиво, предвиђено наставним планом и програмом за дотични разред није у потпуности обрађено, и да деца не знају на пр. да разликују: „шугу, шарлах, гушобољу, богиње, велики кашаљ, тифус, маларију, срдобољу, туберкулозу, грип,“')

Ако се збиља жели стварање нове школе или бар измена данашњег наставног поступка, онда је то немогуће постићи изоловањем и решавањем само једног јединог школског питања, па макар то било и само питање наставног плана и програма; у том случају мора се водити рачуна о једном читавом комплексу разноразних школских питања, која су тако тесно повезана да једно из другога извире. Из тога комплекса школских питања никако се не би могло издвојити ни питање школског надзора и школских надзорника, па ни питање школске, васпитне дисциплине, јер и од њих зависи, и она условљавају и сам наставни поступак. Исто тако не могу се отстранити ни толика друга школска питања, која такође очекују радикалну, корениту реформу.

Кадгод се говори о новој школи увек се полази од једне идеално замишљене школе, али та идеална нова школа нигде на кугли земљиној и не постоји фактично; а уколико негде и постоји нека школа која јој је релативно приближнија од наше, та школа се сигурно не налази у оним и онаквим приликама и околностима, како је то у једној огромној већини наших школа (опоменимо се на пр. бечких школа и рефорама, које су ове претрпеле). И зато ко год би и кад год би захтевао нову или бар мало бољу школу од ове данашње морао би да пође с реалније тачке гледишта, с нашег терена, од наших прилика и наших потреба. Сигурно би сеиу Краљевини Југославији нашло учитеља који би се могли такмичити с онима на пр. из бечких школа, али ваља им стварати потребне услове и дати могућности за рад. Опоменимо се посете немачких педагога! Није ли један од њих рекао да је сваки наставни поступак добар, кад су прилике школске згоднер А незгодне прилике школске остаће и постојаће све дотле докле год и најватренији поборници нове школе, нових педагошких идеја и назора буду полазили од стања онаквога какво је, усвајајући га као нешто што је дато а рпоп (ако тако могу да се изразим) настојећи да га само на један нов, оригиналан, свој начин образложе и оправдају (мада се често никако не може правдати), проглашујући затим сам тај нови начин образлагања, то ново гледиште као неку нову школу. Јер чак ни ти пропагатори нове школе не труде се, не старају се да измене само постојеће стање ствари, саму садашњу школску ситуацију, већ се и они са своје стране труде да све то на свој начин октроишу; а докле год све то не буде замењено нечим новим, бољим, разложнијим, оправданијим, 0 новој школи не може бити ни речи, или ће то бити пусто фантазирање. Жели ли се једна нова и боља школа, онда је неизбежна и неопходна радикална реформа и реорганизација школе, која ће и

1) Нови наставни план и програм: „Поуке о здрављу, за [У разред.