Učitelj

462 Дим. 5. Димитријевић

ствари није од неопходне важности. Али, кад се заборави, да је на гомили било 32 динара, онда се не може знати никаквим описивањем гомиле, колико је ту динара. Зато је резултат бројања само име бројне речи и ништа друго. Имену броја придодата је велика функција. Оно има да значи одређену и јасну претставу о количини (множини). Заборави ли се име, заборављен је и број, оде све. Ни мишљењем се више не може доћи до њега.

Бројањем се долази до појма одређеног броја. Тачно разликовање величина и количина почива на бројању. То што се чини немогућим, бројање учини могућим. Без бројања не би било никаквога рачунања, никаквог проценивања и одмеривања природних тела и природних сила.

Низ бројева до 10

Да ли ученик првог разреда треба да броји само до 102 Докле треба да бројиг — Већем делу почетника бројање до 20 не причињава никакву тешкоћу. Али би оправдано било, да се у првом разреду обраде само основни бројеви до 10, из ових разлога: 1. Што је низ бројева до 10 довољан за учење бројања и увођење у рачунске радње, 2. Што су бројне речи преко 10, сложене речи и претстављају збир једне десетице и јединица друге десетице. Па онда и знаци за обележавање бројева сложни су и претпостављају њихове вредности по месту и 3. Што је низ бројева до 10 довољан за слабије ученике, којих увек у разреду има. највише. — Може се рећи, да је и знак за 10 сложен и тражи. појимање вредности по месту цифара. То је истина, али би то био један једини знак и показао би се ученицима као такав не улазећи у појимање његових цифара по месту. А не би било нецелисходно, да се у првом разреду за 10 употреби један знак, па. тек у П разреду разјаснити знак 10.

Бројне речи до 5 позајмљене су са прстију низом бројања. А до бројних речи 10, доћи ће се без прстију. — На рачунаљци су у једном реду 5 куглица, које се броје. Додаје се још 1, шеста куглица: то је прва, друга... шеста куглица. — После прве, долази друга, после друге долази трећа... Тако до шесте куглице. — Испред шесте, јесте пета куглица... — Сад се том збиру додаје још 1 куглица, седма и све тако до десете.

Низови основних и редних бројева морају се вежбати де потпуне сигурности и унапред и уназад. Предузимају се и друга средства за бројање: цртају се кружићи на табли, узимају сеу обзир разне радње и ствари за извођење вежбања.

Колико писаљака имаш у кутији» Колико књига у торби» Колико прозора, врата, зидова, клупа има у овој собир Колико окана у сваком прозору» —

Чега има у учионици по један пут, по два путр

Колико закачки има на чивилуку, колико капа има»