Učitelj

692 У ИО. КО РНВНЈЕ,

науком) у науци, нека потстакне радозналост, нека изазове истраживање, нека пробуди иницијативу, нека инспирише самопоуздање у самом себи, нека потстакне аналогију, нека покрене најзад ученике да окушају своју снагу и докажу своју умешност.

"Пошто: деца не знају да посматрају, треба их научити. Ето отуда треба започети. Учитељ бира серију питања за сваки месец, један део оних на која је могуће одговорити посматрањем чињеница у самом разреду, у присуству ученика. Сваки од њих треба да има по један предмет за посматрање. Тада им учитељ на предмету показује како да поступају, тражи од њих да му кажу све шта су видели. За све време стара се да ангажује дечија чула и да му они сами уоче све оно што жели на тим предметима. Све ђачке одговоре треба средити у засебну свеску за посмашрање, у којој ће се налазити и разни цртежи.

Сутрадан ће контролисати. забелешке својих ученика, како добијених одговора на постављена питања, тако и обављених цртежа у њима. По цртежима ће знати да ли су верни траженом објекту или не. Тако ће наставити све до момента када стекне уверење, да су деца довољно упућена на лично посматрање у природи. ·

Цртеж треба да пропрати и допуни вежбе посматрања. — Одмах се даде приметити да ће употреба цртежа бити у много већој примени него до сада. Много се већ препоручује по гимназијама и основним школама копирање биљака, животиња и минерала, који се употребљавају за научно испитивање. Цртеж приморава дете да посматра, да прецизира видну слику коју има дотични предмет. Све цртежом добија јасноћу, која иде у прилог дечије интелигенције. Употреба боја ће бити нарочито привлачна. Облици ће се урезати у сећање ученика и мало по мало он ће моћи да их произведе и без предмета пред очима. Али ми смо Русовљевог мишљења који приморава Емила, да нишша не репродуцира без предмета. Све дотле док се честим посматрањем не урежу дубоко у свести сви детаљи облика и тачне фигура предмета.

Цртеж је неопходно потребан при посматрању, јер га оно чини тачнијим, њим најбоље утврђујемо резултат. Овде није реч да цртеж мора бити израђен са нарочитом вештином, него само да је тачан. Иако су далеко од уметничког облика ствари, цршежи су копија једног напора ка исшини. | |

Догодиће се, нема сумње, да неки отац помогне своје дете, или старија браћа своју млађу браћу или сестре. Нема разлога жалостити се зато, него пре радовати се. Када се и породица бави радом детета, напредак његов је убрзанији. Вежбе у посматрању које се односе искључиво на ствари и чињенице средине у којој они живе, интересоваће нарочито родитеље, од којих су већина земљорадници. Они ће у томе видети доказ да школа не учи само апстракције, које су ван њихових домашаја, већ да она не презире стварност признајући јој њену практичну вредност.