Učitelj

796 Ернест Вранц

могао решавати у округу школе. Закључио сам да покушам остварити код ученика сношљивије мишљење и то у правцу оптимизма и пријатељства према сељаку. Али — каког Ствар је и сувише деликатна, да би је могле обухватити голе речи,

Излет на Кобанске планине ми је дошао како треба. Поставио сам ове смернице.

1) Ученици треба да увиде муке и невоље пограничних брђана. (УпореЂењем са домаћим приликама да се увере о јачини „кризе“.)

2) Ученици треба да схвате зависност човечјег стварања и стремљења, савлађивањем природе.

3) Нека процене потребу сељачког рада, да се у њима пробуди осећај поштовања према човеку-сапатнику.

4) Треба да утврде важност пограничног земљишта за домовинску свест. (Економеки јака домовина — свесни држављани).

У колико ми је покушај успео, нека покаже напрт стварног тока школског рада, узет из мојих бележака.

ТУ

Радна јединица о излету је већ по својој суштини изванредно примамљивог значаја. Зато ће стварање радног плана приморати и рецептивце, нарочито ако се доследно од 1 школске године даље вежбају, да сваки посао раде по нацрту.

Из приложеног плана види се, истина, већ сви продукти целокупне делатности ученика и учитеља, али морам признати, да су у претежној већини дечаци допринели том, пред —- и у току године, само сам при разврстању суделовао вођством, пошто присвојена дечја искуства још нису довољна да доведу до вештине целисходних групација васпитних вредности.

Напомињем, да н из овог плана није јасна пдеја водиља, нако даје складан комплекс. (Упореди Јадранска седмица у 3 бр. „Попотника“ 1984/85). Кичма са главним проблемом означена. је само учитељу као путоказ, за објашњење васпитне задаће, означене у 1 поглављу.

; У духу рационализације смо тачно одлучили час за извршење посла с обвиром на припрему, излет и његово искоришћавање. Планско васпитно придобијање је много допринело, да смо се интензивно приближавали одреЂђеном циљу.

Дневни распоред школског раза

Понедељак 15 мај 1933

(Види табелу на стр. 794—795). Учитељски дневни распоред

1. Прошле недеље заједнички утврђен недељни рад о припремама за излет у околину испуњава се у распореду новим резултатима и претпоставкама. Материјал се сређује по интересним скупинама (Глав. план).

2. Уводни разговор о државној граници (полазна тачка: друге границе, језик, продубљења, бројни подаци, констатације на мапи).

3. Државна граница као нацртна основа у „Дневнику рада“.

4. Читање граничарске приче „О два дечка“.

ој:

Припрема за излет почиње са великим интересом. Ученици самостално одређују циљ, који треба постићи: „Хоћемо да упознамо особине пограничног земљишта у Св, Духу на Острем врху. (У ствари је моја сврха била мното дубља, и ако сам пустио до краја њихову лапидарну одлуку). Појам „Пограничног земљишта“ већ им је био познат из пређашњих заједнички стечених искустава. Када су поједини ученици причали

ћ