Učitelj

Четири рачунске радње 161

ШКОЛСКИ РАД

Четири рачунске радње

— од Дим, Ђ. Димитријевића —

|. Сабирање и одузимање

Задатак : 4 -- 2. Овај задатак састоји се из тројаког бројања и према томе из односа овог тројаког бројања. За логичко развијање, потребно је увести нулу као полазну тачку бројања, увести дакле место са којег се бројање наставља. Онда наш задатак може се написати овако:

Шрво оројање- (0 5 2 5) ~

Друго бројање: 02172

Пребе оројање. о |! > ~ <= о 6

Прво бројање почиње да броји од нуле. Друго бројање почиње од краја првог бројања као места за нулу. Треће бројање броји даље од другог за два. Треће бројање које почиње од првобитне нуле и наставља бројање до 6. Треће бројање обухвата оба прва бројања: (01234)-(012)—(0123456). А то је 4-=2 == 6.

Прво и треће бројање почињу бројање од истог места, од нуле према томе они су делови једног истог бројања. Друго бројање почиње код другог места опет нулом од завршетка првог бројања, те је део другог једног низа бројања, које има исте састојке као и прво бројање. То би графички претстављено изгледало овако:

Прво бројање: 0 12 374

Друго бројање : 2» Љ 2

Требен бројање „О 12. ЗА 256

Однос ствари приморава да се друго бројање предузме на каквоме средству за бројање. За прво и треће бројање то није потребно, За извођење овога најзгоднији су опет прсти леве руке. Између ова три бројања постоји још и друга важнија разлика. Прво бројање може да се изводи од самог почетка (ОМА па т9:1)). али за ово нема потребе, јер је у задатку самом дат крајњи састојак његов (4). Исказан речима наш задатак би гласио: Неко има 4 динара и добије још 2 динара. Колико има свега динара>

На рачунаљци би се изводио овај задатак на тај начин, што би наместили прво 4 куглице, јер је тај податак дат у задатку и додале би се још 2 куглице, по том би се све скупа избројало. То није ништа друго до задатак бројања. Суштина додавања према бројању састоји се у томе, што је бројање дато као готов резултат и више се не истражује, а добројавање наставља полако бројање од свог већ датог броја па даље све док не доброји толико, колико показује број за додавање (други сабирак).

Учитељ 1