Učitelj
Бајке за децу и савремена сшварносш 215
пређених слова. Постоје техничка оптерећења, да се у буквару новообрађена ослова означују са црвеним словима јер зато треба засебно клише, које се приликом штампања помера; отуда црвено слово испада неправилно оштампано изнад или испод свога реда, што не задовољава потребну технику у прецизности израде буквара. |
Пошто рад с црвеном бојом омета тачност техничке израде буквара, зато неки аутори буквара замењују црвено слово са задебљаним црним словом, ма да црвена боја изазива јаче рефлексе од црне боје.
Ако станемо на становиште, да нова необрађена слова у буквару стављамо са задебљаним црним, то морамо водити рачуна да црно слово буде у довољној мери задебљано, — истакнуто, да би се исто разликовало од осталих пређених слова, како би га деца могла што лекше запазити.
Израђен буквар мора да је прегледан, без утрпаности. Симетрија у размаку слика у буквару и штива мора да је потпуна.
Повез и хартија треба да су добри, јер би се на тај начин буквар могао правилно израдити и више очувати.
Израда слика у буквару мора да је прегледна као и правилно стављена на одређено место.
Уколико се буде правилније решило питање горе наведених принципа при изради буквара, утолико ће се више одговорити захтевима израде модерних буквара.
Бајке за децу и савремена стварност
— од Рад. В. Теодосића —
ЈђУ
Од средстава помоћу којих се зида и подиже дело социјалног васпитањг бајка је једно од најмоћнијих и најпоузданијих средстава. У бајки дете живи. Ту оно црпи огромни материјал чија прерада помаже формирање његових најразноврснијих претстава. Свака радња у бајки је чекић који вешто и сигуно удара по свима струнама дечје душе. Бајка може поставити основу осећања, које позива у борбу и активности, може зачети и развити осећање пасивног посматрања живота, осећање покорности неумољивој судбини. Ма како бајка изгледала невина по своме садржају, показало се да увек врши своју организаторску улогу. Она, несумњиво, пре свега организује не само поједино дете, већ и читав дечји колектив. Њен је утицај неизбежан. Под њеним утицајем ствара се повезаност колективних акција. Деца се почињу организовати у циљу испољавања свога колективног стваралаштва у области игре, цртања, драматизације, које добијају овај или онај правац у зависности од садржаја и снаге утиска бајке. Пошто саслушају бајку деца обично не ћуте. Она дуго измењују међу собом утиске. Почињу заједнички тражити кон-