Učitelj

254. Швешко Ђ. Поповић

Ф _е Док изговарам ссс правим повећу тачку, а кад пређем

на 000, доњим луком пређем на друго место и ту правим другу тачку). Ето, овако умете и ви да пишете. Још једном да прочиИ и

там шта сам написао. (Отегнуто изговарам сссооо, а прутом пока-

зујем како читам).

— Хајде сад сви да читамо, али онако како ја показујем: отегнуто и без Прекидања. (Ово последње нагласим. — После хорског читања деца читају како показујем. Затим одлазе к табли и показујући прутом читају прво целу реч, а онда само поједине гласове). — Ко ће још једном да прочита овај први глас» (Показујем прву тачку). — Овај други» (Показујем другу тачку) Колико гласова има реч „со“2 — Који су то гласовиг — Врло добро. Шта смо рекли у почетку часа, шта ћемо учитиг — Па,

- | А с

од чега је састављена реч со» (Од ссс иооо). А шта је сссг — Шта ~

је о0оо2 — Ко ће сад лепо да каже, од чега је састављена реч сог

== (Од гласова ссс и о0о). Тако је. Добро сте пазили, па сте лепо научили.

Да видимо сада од чега је састављена једна друга реч» Шта је овог (Показујем осицу) — је ли ова оса живаг — Да је жива, да ли бисмо је смели држати у рупиг — Зашто» — Кад кажемо „оса“, шта је тог —

Да видимо од чега је састављена реч оса. Пазите! (изговарам таст: ~ и

отегнуто ооосссааа. Код ооо држим руку горе код ссс спустим У а код ааа поново дигнем. Даљи рад: хорско и појединачно по-

нављање, писање и читање као код речи со. Написана реч низгледаће овако: 28 9

— Колико гласова има реч осаг — Који је први» — Други» — Трећи» — Од чега је састављена реч осаг — Још једном кажи ти! —

Ушврђивање:— Шта смо данас научили» (Од чега је састављена реч со и реч оса) — Па од чега је састављена реч с0Р = Понови ти! — А од чега је састављена реч осаг — Понови ти!

Која реч има више гласова, со или осаг (Показујем на табли). — За колико више» — А, колико гласова имају обе речи заједно» — Добро је. Видим, знате и рачун.

Извадите таблице и нацртајте осу. — (Кад деца нацртају): Испод нацртане осе напишите „оса“ као што смо писали на табли. — Показујте крижуљом (писаљком) шта сте написали и читајте, али сви отегнуто и сложно. — Још једном! — Ко ће сам» — Добро је. Оставите таблице и спремите се на одмор.

Идући пут можемо узети речи „сир“ и „жар“ и анализирати их на исти начин. Трећег часа могли бисмо обрадити речи „уже“ и „роса (или Зора). Избор речи зависи од обрађених гласова. Циљ бисмо истицали увек за сваку реч и он би сада гласио: Учићемо од којих је гласова састављена реч---- (сир, жар, уже итд.) — Тек код треће групе речи (уже, роса) после извршене њихове анализе, прећи ћемо на генералисање. Поставићемо питање:

БИ ЕН