Učitelj
ПБ пне
Библиографија 849
Библиографија
а) Домаћа књижевност
Милош Р. Милошевић; Увод у филозофију живота кроз контрасте, Беотрад 1986, 80, стр. 364, цена 60 дин. (За учитеље, по жељи писца, плаћање у две рате по 30 дин. на чековни рачун Библиотека „Логос“ 52.211 — Страхинића Бана 75 — Београд). Штампарија Драт. Грегорића. — Уређивачки одбор библиотеке „Лотос“, пре краћег времена, упутио је свој проглас у коме објашњава циљ и потребу ове библиотеке. „У данашњици разривеној противречностима свих врста несумњиво је да је „савремена криза у којој се гуши културно човечанство највећим делом криза духа: немогућност да се нађе и ухвати прави смисао живота. Зато ће се библиотека Логос „нарочито трудити да покаже и открије наша гледања, нашу мисао и наше напоре за решавање проблема који све нас муче, а у вези б тим „Логос“ ће словенској мисли, нама најближој, широм отворити врата не само из жеље да се тиме покаже нужност нове словенске узајамности, већ и „стварне потребе нашег словенског гледања на свет“, па даље, „неће зазборавити ни једно дело које је данас од стварне потребе наше читалачке публике. Зато библиотека Логос апелује на све културне људе у Југославији, да помогну овај подухват, који једино служи јутооловенској и словенској мисли.
Будући да смо били при закључку овога, броја часописа, то нисмо у мо: тућности да ошпирније прикажемо ово прво дело библиотеке Логоса, како то оно по својој вредности заслужује, па то остављамо за идућу свеску. Г. М. Р. Милошевић је познат као наш одличан педагошки и филозофски писац и њетовим делима није потребна никаква реклама. Почевши од великог педатошкофилозофског дела Општа културна педагогика, па преко четири књиге Наставних метода, писац нам у Физсвоф“ји живота кров контрасте износи једну нову врсту Естетике, не личне, већ „Естетике свега бића и живота.“ Зато се писац увек труди да се обрати пажња на идеју водиљу, а не на саму књигу, и да читаоца упути да чита живот и посматра живот и да тако потстакне свакота „на размишљање о бићу света и суштини вредности ствари“ У том посматрању живота и вођењу кроз живот, писац је не само јасно уочио, већ и дубоко разрадио примену свеважногт закона контраста. „Контраст је крајњи узрок и општи закон, а хармонија супротности крајњи диљ и ошшти захтев свега развитка и културног стварања. Према закону контраста, аутор је спровео своју идеју кроз дело не може бити доследније. Зато ће сваки писменији читалац удазити у смисао материје овота дела без по муке, јер оно је писано лаким стилом и при том је пуно примера и конкретног материјала, који на јединствен начин илуструје свеважни принцип контраста.
Дело има овај садржај: Појаве у природи (у Васиони и на Земљи. Промене на телима. Почетни ортански живот. Оклоп и развој ортанизма). Појаве душевности. |. На границама и странама душевног живота (Телесни и душевни живот у супротностима. Између несвесног и свесног. Супротности у брзини, јачини и трајању душевних појава; код појачаних душевних стања; у квалитету елемената свести и виших душевних појава): П. На крајевима душевног живота (Индивидуалне одлике душевности. Прелави и скокови с једног на други крај духовних покрета и расположења. Супротности код патолошких икриминалних појава. Генијалност и лудило): Појава друштвености. [. Личност у друштвеној итри супротних сила, (Диспозиција. Супротности у личном опхођењу. Индивидуално = социални етички контрасти. На престолима и крај престола. Ћуди судбине. Удеси и веровања. Личност у противностима друштвености и умности). ПИ. Економеко-политички чиниоци у друштвеном животу. (Локалне појаве. Историско-теотрафска условљеност друштвених појава. У држави и међу државама. Класне супротности. Политичко — економски живот. Опште социјално-етичке супротности). ЈП. Уметничке игре духа друштвености. (Украшавање као најстарији облик духовне игре. Итре духа елементарних естетских облика и садржаја. Весели народни живот. Контрасти у епском и лирском народном песништву. На врховима моралне народне филозофије. На прелазу из световне у вероку поезију и из верског у световни живот. Естетски облици религиозног духа). Појаве вишега духа. [ Основне творевине вишета духа, (Преглед. Језик. Култ и култура језика. Математика. Вештине). П. Више творевине уметничког духа (Шластична уметност. Књижевност емотивног стила, „Пробијање интелектуалног стила. кроз 17 и 18 век и његова појава у 19 веку. Аналитичко-интелектуални