Učitelj

Неговање кооперашивног духа у народном подмлатку 469

У соколском друштву се такође развија дух сарадње, крепи воља и развија се навика за ред. Сарађивање на ђачким листовима-часописима такође треба истаћи. А међународна ђачка преписка доприноси неговању међународног духа сарадње.

Школске игре, и раду школском врту вежбају подмладак у лојалности. Ово је нарочито случај у борбеним играма. Затим се игром истиче оно што је заједничко и што ствара колаборацију. У игри се тражи извесно покоравање утврђеним правилима дотичне игре. Тиме се подмладак вежба да дисциплинује себе ради могућности заједничког рада, Хигијена духа омогућава кооперацију тиме што лечи антисоцијалне тенденције код појединаца.

М Школска дисциплина индиректно помаже развијање кооперације. Индиректно развија кооперацију васпитавајући подмладак за социјалан ред. Директно васпитава уколико се школ“ ском подмладку повери одржавање једног дела реда у школи. Кад баци управљају једним делом реда они се тиме вежбају у вршењу грађанске дужности. Истина, то неће бити исто као код одраслих пошто између подмладка и одраслих постоји временска и психофизичка разлика. Затим школски подмладак то врши ради веж“ бања, а грађани под пресијом практичних потреба. Но ипак те мале ђачке самоуправе дале су повољне резултате у неким аме

ричким и немачким школама.

М Потребно је нагласити да успех у слободним вежбањима и ђачким удружењима зависи од интереса. Интерес је најважнија погодба за успех у свакој активности, Све оно што развија заједничке интересе помаже и кооперацију. Такви интереси се развијају на пр. сугестијом, тј. утицајем средине. Важну улогу у сугестивном преношењу интереса за кооперацију играју људи од престижа. У школи на пр. управитељ и наставници-васпитачи. Стога ће од моралне и интелектуалне снаге васпитача и од њихове стручне спреме и активности зависити развитак кооперације у школи.

МГ Школске и ваншколске свечаности, уколико је школски подмладак ангажован у њиховим припремама, такође утичу на развитак сарадње. Потребно је да школа буде социјални центар у средини где је. Треба оснивати Земљорадничке задруге, Соколска друштва итд, ради окупљања ваншколског подмлатка. Тај подмладак, који по завршетку основне школе не продужује школовање, обично заборавља књигу и заузима нов став према свету. Ово се особито примећује код сеоског подмлатка који се одмах потчињава навикама сеоске средине. Код већине почну слабити интереси за умни рад, развијају се телесни нагони, а код понеких и пороци, који имају утицај на формирање карактера. Сама сеоска породица у њеном данашњем социјалном положају тешко да може то спречити. Најбоља су одбрана од овог зла, заводи за изучавање заната и више народне школе. У селу су те школе пољопривредног карактера. Од њих је добит разноврсна: 1) подмладак и даље веже своју пажњу за духовне вредности, стиче социјалне навике које даје школа и стечена школска знања

већином примењује у свом раду. М тај ваншколски подмладак