Učitelj

+ и

О пројекту правилника за полагање практ. учиш. испиша – 571

свести о значају, узвишености и одговорности тога позива. Видео сам и наше предратне генерације учитеља, које су радиле, јер су тако васпитаване, а тако и друге саме васпитавале, и послератне и најмлађе, које све мање раде, чији се рад огледа често у другим правцима, врло често оним који не доприносе много личном усавршавању и напретку и појединаца и друштва.

ж

Измене које су унете у пројекат новог правилника могу се сврстати у главном у три групе: а) измене административне природе, а) измене у систему испита и обиму градива и г) измене у оцењивању и доношењу одлуке комисије. Разуме се, да има и других мање важних.

а) Измене административне природе. У ове спадају: 1) учи"тељски приправник, који у години кад се пријављује за практични учитељски испит има слабу оцену, не припушта се испиту. По постојећем правилнику, за испит се не може пријавити кандидат који има укупно три слабе оцене или две узастопне слабе оцене, односно отпушта се из службе. У пројекту овај члан је прецизиран и оправдан. Оправдан је већ и стога, што ће оваквом изменом они лежернији радници бити приморани да, бар у оној години када се пријављују за испит, више раде.

2) Избор државне учитељске школе за полагање испита препушта се самом учитељском приправнику. Садањи правилник предвиђа да се само у извесним учитељским школама може полагати испит и, затим, предвиђа и школске територије за те учитељске школе, тако да кандидат мора полагати испит само у оној учитељској школи којој припада његова школа, односно његов школски срез. Овом одредбом правилника тешко су материјално погођени они учитељски приправници који учитељују у селима, која су врло удаљена од школе у којој морају полагати испит. Полагање овога испита је и иначе везано за не тако мале трошкове који тешко падају младим учитељима са њиховом малом платом, а који неизбежно воде у задуживање оне који имају већих обавеза према кући. Јер, редовна је скоро појава да се наш учитељски сталеж лиферује из најсиромашнијих слојева и редак је случај да родитељи, или породица уопште, не гледају у своме детету храниоца. Горња одредба у пројекту донела би много олакшице кандидатима ове врсте, а њихов број није мали. Она има још једну добру страну. У могућности да полажу у најближој учитељској школи практични испит, многи кандидати ће бити у тешњој вези са њом, долазећи у додир са старијим, искуснијим друговима из вежбаонице, или и самим наставницима учитељске школе, користиће се поузданим и стварним обавештењима итд. Само, горња одредба има и једну рђаву страну и за кандидате и за углед нашег учитељства уопште. Њоме ће се користити не само они учитељи о којима је горе било речи, него најчешће учитељи слабије спреме и због тога неодлучни, несигурни, без вере у себе. Ова измена даје и могућности да мењају учитељске школе, ако се догоди да први или други пут не успеју

Учитељ 37