Učitelj
678 Милан Првулов
узму у обзир наше социалне, економске и комуналне прилике; кад се узме у обзир интелектуални интензивитет нашег учитељстваг Да би учитељство било упознавано са новинама у педагогији, да би пратило струјање у васпитању, да би било упућивано у успехе „лабораторија педагогије“ закон предвиђа за сваки срез просветног референта — стручног инструктора, који обилази школе и даје упутства. Предвиђено је да ти обиласци буду двапут годишње, минимум; једна инспекција инструктивна, друга: завршни преглед рада и оцењивање успеха —- ревизија. (Скоро су дневни листови донели да се спрема стогодишњица „Ревизора“ од Гогоља). Кад се узме у обзир да те инспекције бивају двапут годишње, да је завршна главна, да један референт долази на максимум 150 учитеља (минимум 50), излази да је то недовољно да један човек инструира толику множину, излази да је тај референт-инструктор прерађено издање ревизора.
П
Ако би сваки срез место референта-инструктора имао угледну школу „ствар би изгледала“ друкчије. Један човек не може, али би неколицина у потпуности, са много више успеха извршила задатак постављен садањем референту. У сваком среском месту отворити угледну школу. За наставнике ових постављати ученике са Више педагошке школе, са филозофског факултета — касније ученике Више учитељске школе, односно Учитељске академије, једном речју људе са ширим погледима на васпитну науку, дубљим и обимнијим познавањем исте и бољим познавањем струјања у педагогији. Тиме што би се отвориле ове школе успех још не би био постигнут, али ако би посећивање ових школа било обавезно за све учитеље онога среза бар једном месечно, онда би се утицај те угледне школе убрзо осетио у напретку осталих школа у срезу. Не мислим да та посета буде једновремена за све учитеље у срезу, не једновремено већ сукцесивно, из дана у дан док се не обреде сви, потом изнова. Та посета би могла трајати два дана: првог дана учитељ слуша и прати рад наставника угледне школе, другога дана сам предаје. Приликом тих посета видеће новине које ће му користити, запазиће нешто чему ће замерити, изнеће неки свој покушај, евентуално успех, затражиће упутства, објашњења, дискутовати о новинама у методици и педагогици и самим тим бити упућен у те новине.
Пребациће ми да ће честа отсуствовања неповољно утицати на наставу, да ће честа путовања учитеља хендикепирати и онако ровито материјално стање његово. Не. Настава ће од таквих отсуствовања имати не штете већ неоцењиве користи. Сталан додир са наставницима угледне школе је гаранција да ће сваки учитељ бити верзиран о новинама у педагогији, да ће се сталним општењем сталешка свест и солидарност код учитеља развити, другарство бити чвршће, утакмица интензивнија — према томе и успешнија, Гогољев Ревизор излишан а учитељски кадар спремнији и активнији. Што се тиче материјалних издатака за ова пу-
а