Učitelj

282 и

Хом“ и тумачење сукоба „науке и етике“ Jr У одељку „Среће“ једну краћу карактеристику „исихологије анђела“. п тумачење стихова „ал тирјанству стати Нолом ва врат... то је људска. дужност најсветија“ и то не само у екзотеричком већ ну езотеричком смислу,

7 кратком поређењу „Луче“ џ КЕ. вијенца“, који се „узајамно дољуњују п објашњавају“, било би добро да се још јаче нагласила, стваралачка улога Његошева у вези са. стваралачком мисијом човека уопште,

Али нако дубоко религиозан, Њетош је w у „Лучи“ родољуб. Па и ту би се. могло опширније товорити о нормативној етици и етици стваралаштва, 0 рају и „тартару“, о Њетошевој апокалиптици и његово пророчком духу, у вези са постојећим апокалиптикама п постојећим профетским духом. Наравно, да је Њетош ненсцрпшна тема, јер је и по јр, Бранковићу многозначан. Најзад, по вредности, „Луча“ стоји одмах иза „Гор. вијенца“,

Ову студију т, Бранковића препоручујемо пажњи наших читалаца, нароЧито оних који су се од ране младости сродили са Њетошем и изражавамо. жељу да наш писац продужи тисање оваквих студија о другим писцима, рецимо О. Крањчевићу.

M. P. M.

Д-рЉВ.А4. Моновљ: Понатието като проблемљ вљ дидактиката, Софија 1985, ср. 80, стр. 112, цена 30 лева. Издавач Христо PT. Данов.! — Писац нам је већ познат из ранијег приказа његових педатошко-методичких списа у Учитељу. У овом делцету, које сачињава другу свеску библиотеке дидактичких проблема, писац је покуптао да на основу чињеница лотике џ психологије да једну студију о значају појма У настави. Јер, по њетовом тледању, кров појам који садржи данашњу научну истину открива се човековој свести смисао видљивог и невидљивог света. Са лотичкот гледишта појам не треба да буде Мртва форма,“ ни техничко – средство класификације, већ пун живота WM мисли. Зато и настава има задатак да у учениковој свести образује такве Научне појмове, који ће му изградити гледиште на свет као на један одухотворен ортанизам. Јер ништа није тако убтствено у настави као механизирање њенота. процеса.

"Софна. Почетница, книпеграф а. д. 1936, ср. 8% стр. 108, цена 30 лева. — Домусчијев је дугогодишњи школски надзорник ни по потреби службе бавио“ се методичким питањима. Пре ове књижице штампао је у заједници са Т, Нова. 'KOBOM пражтични сппе „Предметное ученне“ у два дела, у заједници са Г Димитровом „Писменитђ упражненил вљ основното училиц“ и два уџбеника из природописа за Ш п Ту раз., са П. Миневом. У овом спису писац је у зуметодичком делу“ Товорио о циљу и задатку природњачке наставе, суштини биолошке наставе и средствима за очигледност (посматрање, школски врт, огледи са литвотињама и биљкама, биолошки стледи, излети п др). Све укратко и Концизно. У „практичном делу“ изнео је 28 диспозиција —екица — за пре„давање разних методских јединки, које имају у виду, прво добру научну спрему наставникову, па онда методичку страну школског рада. Главни став пишчев је да учитељ стално допуњава и исправља своју научну прпродњачку спрему, па онда да усавршава своју методичку окретност. Диспозиције нису "за копирање, већ за побуђивање интереса.

Д. Правдолгобовљ:; Активно и Творческо обучениг, часте пљрва. Софна 1986. 80. стр. 176, цена. 50 лева. — Собетвено изданле —. ул. „Нансенљ“, Но 28. — 0 ранијим описима врло вредног и плодног педагошког писца Д. Правдољубова, било је речи у прошлотодишњем Учитељу. У овом спису који се темељи на ставовима да се дечја душа квалитативно разликује од душе одраCRHX HM да дете савнаје околну стварност само динамично, хаће да се изнебе покушај теорије ar праксе активне наставе. Активност детета је његова стихијска потреба и без Ње оно не би упознало свет. Зато се дечја активност има узети за основ активне наставе. „Отатичка“ настава, има да се замени динамичком“, активном наставом која почиње п заврша са делањем, која. почиње отледом и испитивањем ! завршава се практичном применом.