Učitelj

ЏАТЕ -УЧИТЕЉ

PEDAGOŠKO - SOCIJALNI ČASOPIS JUGOSLOV. UČITELJSKOG UDRUŽENJA

JANUAR 1937 BEOGRAD XI 17(51) GOD. BP.5 GLAVNI UREDNIK MILIĆ PB. MAJSTOROVIĆ, BOŽE JANKOVIĆA BR. 30

САВРЕМЕНЕ ВАСПИТНО-ОБРАЗОВНЕ ТЕЖЊЕ IK ___ _______ “02 OE {EU

ПЕТАР ПЕТЕРСЕН, ЈЕНА:

Како је постао Јена-план

Г. П. Петерсен професор Универзитета у Јени и један од најпознатијих светских педатога био је љубазан да за часопис „Учитељ напише овај чланак о свом школскореформаторском покрету, на чему смо му

особито захвални.

Уредништво Име „Јена-план“ дали су чланови лондонског одбора припремајући ТУ. заседање »Меу ЕдисаНоп ЕеПомаћр« у Локарну 1927 године, на коме сам требао да говорим о своме покушају у Јени, и тако је од уводног списа спремљеног за учеснике тог заседања постала од тада врло распрострањена књига, која је сада и на српски преведена, али још није штампана.

Његови прави извори леже у великом покрету за школску реформу крајем 19. и почетком 20. века, разуме се у првом реду у севернонемачким стремљењима тога покрета. То је као што знамо онај свеевропски, шта више светски покрет, који захтева свуда једну другу школу различиту од оне коју нам је предао 19. век.!)

У Немачкој имамо три чињенице у којима се огледа пут и први правци ове школске реформе: 1) дани васпитања за уметност, од 1901, 1903 и 1905 године, на којима у се свестрано претресала питања из наставе цртања, уметности, немачке књижевности као и му зике и телесног вежбања (гимнастика, музичко васпитање); 2)

Г. П. Петерсен

1) Петерсен, Die neueropšischer Hrziehungsbewegunp, 1926. Учитељ 19