Učitelj

вативним или револуционарним идејама и принципима — планска или систематска реорганизација нашла је примену и у пољопривреди и индустрији, у трговини и саобраћају, у политици и просвети, Готово ниједан посао ширих размера не изводи се данас без унапред спремљеног плана или система, јер упротивном може лако одвести неуспеху, а у тежим случајевима хаосу и анархији. Нарочито дужа примена непрецизираног и несистематисаног рада карактерише се великом несређеношћу, несигурношћу и нејасностима разне врсте, које на крају крајева одводе у безизлазан поположај. Услед недостатка једног таквог општег плана за реформу наше просвете, ми смо приступили пројектовању истог. Он је плод дугогодишњег размишљања о најсигурнијем и најцелисходнијем начину побољшања наших просветних прилика, а базира на детаљном практичном и теоријском познавању основне наставе, делимичном познавању средње и потпуном познавању једне врсте средње стручне наставе. (ово познавање проистиче из вишегодишњег практичног рада у основној и учитељској школи, који нам је омогућио да добро упознамо дух ових двеју школа, и све њихове добре стране и недостатке. Настављајући, после извесног времена проведеног на пракси, своје школовање ми смо се упознали са научном страном просветног система и главним принципима на којима он почива. Служећи, потом, 3 година у учитељској школи и сусрећући се сваке године по неколико пута на практичним учитељским испитима са кандидатима из разних крајева и различитих школа, разнолике спреме и начина рада, уочили смо главне недостатке и потребе наше данашње оси. школе. Опаске смо накнадно проверавали и код самих кандидата и код њихових надзорних органа, а иу вежбаоницама учит. шк. Резултат свих тих опажања и проверавања био је рађање једне замисли, управо система, по коме би рад у нашим данашњим школама могао бити постављен на једну модернију, уствари на једну научну а нашим приликама прилагођену основу. Тај рад имао би за последицу преображај наше школе. По овом систему би се — по нашем скромном мишљењу — успешно извршила коренита реформа наше школе, јер он задире у сам дух и процес рада, и при том оставља видне трагове, на основу којих би се могла контрола правилно вршити и давати потребне инструкције за даљи рад.

Наш општи план служи као база за реформу просвете уопште и односи се на забавишта, основну, грађанску и средњу школу; на нижу, средњу и вишу стручну наставу и све установе за народно просвећивање.

Као систем он је израз једног новог развоја, односно једног новог схватања које се у Југославији од ослобођења на овамо стално припремало и сада добива своју дефинитивну форму и примену. Он је принципијелан систем и то систем једнообразне, планске и ригурозно контролисане просвете.

По њему се може реформа успешно спровести, али удру“ женим силама и под условом да сваки, према својим стручним способностима и неоспорним моралним квалификацијама, буде на свом месту. Уза све то потребно је још и да сваки сарадник све срдно прионе на посао, да му се сав посвети, да такорећи сагори