Učitelj

406 ___________________ — ——

ранга од основне, као и о оснивању нових врста сталних или покретних школа нижег ранга, упутних станица, инструкционих центара у којима би широки народни слојеви стицали практична знања, оспособљавали се и упућивали у разне корисне делатности, Нарочито је за то подесан ситан домаћи ручни рад у току зимских месеци, чијим би продуктима ублажили пасивитет краја, побољшали своје материјално стање и на место беде створили извесно социјално благостање. i

Али почнимо са основном школом да би некако и некад дошао ред и на остале.

Преображај основне школе — по мишљењу неких — отежан је и скоро онемогућен узроцима економске и финансијске природе и претерано великим бројем ученика, који падају на једну учитељску снагу. Међутим, по нашем мишљењу, проблем преображаја основне школе не зависи толико од ових елемената — иако су и они битни — колико од самог система организаци је и методе рада. Према томе ми сматрамо ова два чиниоца пресудним, што ће рећи најважнијим, када се тиче реформе основне наставе. Зато њима треба поглавито посветити пажњу при спровођењу реформе.

Систем организације, какав ми замишљамо, и метод рада стоје у таквој зависности, да ће, с једне стране сама организација условљавати један исти начин вођења евиденције о раду, који ће по форми бити истоветан за све учитеље у држави а по садржини давати маха личној иницијативи да се испољи и способностима да се открију и покажу у правој светлости, а с друге стране, сам метод рада, пошто ће бити детаљно изражен на један видљив начин и сачуван кроз цео период са свима својим позитивним и негативним резултатима, служиће као директива за вршење потребних измена у систему организације.

Да би се видело у чему се ова два чиниоца састоје и како их ми замишљамо, изложићемо их посебно.

Организација основне наставе

Основну наставу издвојити од државне управне власти и учи“ нити је аутономном. Звања среских школских и банских школских надзорника укинути. Њихове досадање функције раздвојити на: административну и инструктивну. За вршење сваке од њих по“ ставити лица подобна и за ту сврху посебно одабрана. Тај нови кадар функционера у прво време регрутовати из редова учитеља, садашњих среских и банских школских надзорника и наставника учитељских школа са педагошком спремом, а доцније постепено га попуњавати приспелим генерацијама стручно спремљених ин“ структора на за то одређеним отсецима у Вишим педагошким школама.

а) Инструктивна служба:

За вршење чисто инструктивне службе предвидети сва звања и њима одговарајуће положаје: 1) просветни инструктор, 2) инструктивни просветни инспектор, 3) просветни саветник, 4) виши просветни саветник и 5) врховни просветни саветник са својим помоћником.