Učitelj

Борбени нагон може се продуховити (сублимирати) у виду душевних такмичења и савлађивања фиктивних или стварних тешкоћа и препрека (при учењу, у раду и сл.). _

Претерано развијен борбени нагон (било да је наслеђен, или да се развио услед утицаја ванредних околности) за појединца је исто тако опасан, као и када се он пригушује. Познато је да је највећи кавгаџија често и највећа кукавица.

Страх је такође компонента нагона за самоодржањем. Да би неко постао одважан и неустрашив, мора у себи да савлада страх, који је код детета нормална биолошка појава у циљу самоодржања. Кад је реч о страху, можемо говорити о наследним и стеченим елементима. Наслеђени (урођени) страх манифестује се код деце атавистички као наслеђе тешког живота наших предака. Важнија је стечена компонента страха, јер она у дечјем бићу оставља трајније трагове и остаје као стална тековина и доцније у одраслом добу. Суштина страха није у самој опасности, већ у претстави коју стварамо о величини опасности. Код деце се то види, кад се боје онога-што није опасно (тама, страшила — глупо застрашивање од стране одраслих!), а не боје се онога што је заиста опасно (бесан пас). Ако желимо да код деце искоренимо страх, мораћемо настојавати да их научимо да тачно оцене опасност. Ту интелектуалну контролу узрока страху мораћемо развијати код деце још од првог разреда основне школе. Али страх може да има узроке и у општој слабости детета. Ту пада телесном васпитању у дво важан задатак.

На борбеном нагону и савлађивању страха заснивају се две основне војничке врлине: неустрашимост и храброст.

Из свега овог могу се извести јасни закључци за праксу.

Васпитање за одбрану као педагошки принцип провејаваће кроз целу наставу и васпитање или, другим речима: манифестоваће се у појединим предметима у виду „одбранбених елемената" које ће учитељ свесно и плански истицати у оквиру целокупне васпитне и наставне активности. У настави матерњег језика деца ће читати литерарна дела у којима се описује племенито јунаштво, пожртвованост и друге врлине карактера; у грађанским поукама и васпитању настојаваће учитељ да код деце свестрано развије грађанске и војничке врлине; завичајна настава у вези са грађанским поукама у завичају, будиће код њих љубав према родноме крају, домовини и држави, научиће их да се оријентишу у најближој околини, да праве најједноставније топографске нацрте итд.; у земљопису упознаће ученик како се графички претставља терен (изохипсе, шрафирање, коте итд.), научиће се да одмерава раздаљину, да се оријентише помоћу специјалне мапе, упознаће се са границама наше „државе, са народоносним и привредним приликама појединих области, са индустријским центрима, са саобраћајном мрежом и сао-

Јин ваш.

силан јасан