Učitelj

494 вв авина ава павенреј таленат шввинининетраиаврри виакисонаамнрррр раним ананееривиинатЕтиитвтвЕЕ.

себе саму да пропагира код ученика, а за то треба времена и систематског рада; није довољан случајан доживљај који се иначе често и промаши, јер ваља журити с обрадом другог наставног градива.

Првобитни наставни програм тога предмета из 1923 год. мењао се неколико пута (1930, 1932, 1933), али идејна основа остала је иста. Наставним програмом тог предмета провејава дух Коменскога и Масарика. Он води рачуна о толеранцији гледишта, склања се од политизирања, а сазнања о религији даје само дескриптивно и без икакве тенденције. (Он се заснива на просвећеном гледишту хуманизма и на разумној љубави према свом народу и својој отаџбини без трунке икаквог шовинизма.

У основним школама предају се грађанске поуке и васпитање као самосталан предмет тек од |! разреда. У прва два разреда добијају ученици грађанско васпитање и поуке углавном на часовима почетне стварне наставе. У |! разреду објашњавају се деци основни појмови друштвеног заједничког живота у породици и општини, узајамни односи чланова породице и општине, онда појам домовине, народа, републике, њен грб, државне боје и државна химна. Деца се васпитавају за грађанску толеранцију, самодисциплину, чистоћу, ред и навикавају се да воде бригу о своме здрављу.

На средњем ступњу основне школе (4 и 5 разред) постају те поуке већ више систематске. Организује се ђачка самоуправа (најједноставнији елементи њени) и Подмладак црвеног крста. Ђаци уче о борбама чехословачког народа за слободу и васпитају се да воле своју домовину. Сазнања из грађанских поука продубљују се: ђаци уче о уређењу среза и земље, о безбедности у општини (при чему се нарочита пажња посвећује „васпитању за одбрану“, нарочито се ђаци поучавају и вежбају у одбрани против напада из ваздуха), о каритативним установама у општини, о основним појмовима државне управе (држава, република, претседник републике, влада). Деца се уче да воле природу, навикавају на исправан начин живота, на трезвеност, настојава се да деца што више очврсну. Објашњава им се појам и значај рада за човека, главни видови људског рада и њихов значај за друштво. Објашњава им се значење државног гесла („Pravda vitčzi!! — „Истина побеђује!") уче о одбрани државе од стране војске и целокупног грађанства, о толеранцији међу народима, о значају образовања и лектире, о чувању природних знаменитости, о значају спорта, игре и туристике. Ово основно градиво, које смо ту само набројили, чини у детаљном плану лекција и у уџбеницима чврсто спојену целину. Када ђак савлада ту целину, добија јасан појам о главним социјалним институцијама у својој околини и о њиховом значају.

Наставни програм на вишем ступњу основне школе (6—8 разред) и у грађанској школи продубљује савладано градиво и уводи цео низ

је и