Učitelj

нових, важних појмова. На овом ступњу главни је задатак учитељев да оплемењује учеников карактер и да га васпита за заједнички живот у друштву. Ђаци уче о правима и дужностима чланова породице, о раду и његовој законској заштити, о образовању, самообразовању и исправном искоришћавању слободног времена, о уређењу општине, о управљању општином, о општинској и среској самоуправи, о управи земљом, о порезима и прирезима, о предузећима и установама за народно просвећивање, о просветним и социјалним установама, о судовима, о држави и народу, о основним знањима из устава ЧСР, о државним (јавним) надлештвима, о државном газдинству, о управљању државом, о влади, о јавној хигијени, о главним принципима индивидуалног старања за здравље, о некојим важним појавама у моралном животу појединаца (савест, истина и лаж, грађанске врлине), о културним и политичким везама међу народима, о рату и миру. Ту се већ може више систематски водити рачуна о васпитању за одбрану (организација цивилне одбране против напада из ваздуха у општинама, задаци војске, служба у кадру итд.). На овом ступњу објашњавају се и најважнији прописи из чехословачког кривичног и грађанског законика.

Било би погрешно веровати да се овим набрајањем гесала исцрпљује задатак и метода грађанских поука и грађанског васпитања, Гесла у наставном програму не значе да их учитељ мора само предавати, а ђаци учити. Градиво, које је у њима садржано, пружа наставна средства чијом употребом се мора при тој настави васпитати. Зато се у наставном програму главни значај придаје васпитном значају појединих гесала, као и њиховом органском увршћивању у целокупни ток наставе (њиховој корелацији са завичајном наставом, историјом, читањем, писменим вежбама), и васпитним предузећима школе која се организују у оквиру грађанских поука и васпитања. То су на пр. „васпитне недеље", заједнички митинзи ђака једне школе, рад у Подмлатку црвеног крста, екскурзије, практичко вршење добрих дела итд.

„Васпитне недеље“ имају задатак да код ученика укорене извесне добре навике, као на пр. чистоћу, ред, старање за природне лепоте, старање за животиње зими, бригу о здрављу итд. Према закључку наставничког већа у школи, прогласи наставнички збор а с времена на време погодно гесло за неку идеју или морални принцип, а ђаци онда настоје да то спроводе интензивно у току једне седмице. Значај тих васпитних недеља, које су сличне америчким „кампањама“, али нису пренете к нама из Америке, већ су старо наше васпитно средство, јесте углавном у томе, што се ђаци на извесан свечанији начин обавезују на извесну акцију, коју стално понављају (преко целе недеље или дуже), тако да се код њих помало јавља навика. Пази се да се постављени задатак „васпитне недеље“ конзекветно спроводи, а да се то не запусти сасвим и кад прође дотични термин. Нарочити значај