Učitelj

На тај начин вежбају се они и васпитавају да самостално мисле, што је предуслов за њихово урашћивање у демократски поредак и за исправно разумевање њихових задатака у демократији. Радне методе, препоручене новим нормалним наставним програмом за чехословачке школе, продрле су у довољној мери и у наставу грађанских поука и васпитања.

Обавезно наставно средство у највишем разреду народних школа је Уставна листина Чехословачке републике. Морз је имати сваки ученик да би се упознао са најважнијим њеним одредбама.

На неподељеним школама остаје још нерешен проблем: индиректна настава овог предмета. Али и ту се већ ствара добра дидактичка традиција. Не смемо, разуме се, заборавити да су грађанске поуке и васпитање углавном предмет непосредног рада и утицаја, у којем је најбоље средство жива реч учитељева. У почетку било је и у овом предмету много сувишног говорења и „придиковања", али многобројна помоћна литература и добри уџбеници помогли су доцније да се нађе добар пут. Данас већ можемо рећи да се тај предмет у нашим школама добро саживео и да је добро идејно и дидактички заснован. Једина сметња је у томе, што се будући учитељи у току свог стручног образовања не приправљају довољно баш у овоме правцу, и што претрпаност наставног програма не дозвољава да се повећа број часова за овај предмет. Сви признају да су поуке о државним и јавним институцијама, и све друго што садржи наставни програм овог предмета, врло важне ствари за будућег грађанина, много важније него детаљна и специјална знања из ботанике или земљописа, која често чине суштину дидактичког материјализма и вербализма. Ми, Чеси, задовољни смо са резултатима што их дају наше школе у погледу знања, али осећамо да смо у васпитном погледу још много заостали за енглеским школама. Наши просечни ђаци знају више детаља из земљописа него просечни француски или енглески интелигенти (на то нас присиљава проблем мањег народа!), али што се тиче самосталности и предузимљивости наши ђаци још много заостају за ђацима енглеских школа, баш због превеликог знања које морају савладати. Грађанске поуке и васпитање настојавају да бар унеколико отклоне тај недостатак у основним и грађанским школама. (Оне, истина, доносе собом такође нова знања, али њихова васпитна функција је ипак најважнија. Оне спајају уједно парцијалне васпитне тежње у појединим предметима и настојавају да код ученика створе предуслове за њихов будући поглед на свет и за њихове политичке назоре у смислу идеја из којих се наша држава родила и у којима постоји — у смислу идеја хуманитетне демократије.

Резултати петнаестогодишњег рада чехословачког учитељства у његовом васпитном раду уопште, а у грађанским поукама и васпитању