Učitelj

Ова развој у правцу рационалног мишљења о школи примећује се у последњој деценији и у ЧСР, и он је овде нарочито интензиван. Педагози почињу схватати шта значи школска организација за садржину наставе и за могућности васпитања. Зато се и проблем неподељене школе појављује у новој светлости и њиме се бави како педагошка теорија, тако и практичке расправе о школству. У новом наставном програму за чехословачке основне школе разрађена је, под утицајем тих нових праваца мишљења, организација неподељених школа тако, да томе — како се наводи — нема примера у осталих народа. Зато Д-р Јозеф Кепрта, шеф Педагошког одељења у отсеку за народне школе чсл, Министарства просвете, пише у својој недавно објављеној студији („Рећптуп исебпе озпому pro obecnć Зкоју“ — Praha 1938, згатт! пакадаје | ћу, стр. 42): „Кад упоредимо стање код нас са стањем у другим државама, можемо рећи да смо у томе погледу одмакли најдаље, што доказују и наши уџбеници за неподељене школе.“

Број неподељених школа у ЧСР, слично као и у осталим европским државама, доста је велики. Године 1935/36 било је у ЧСР школа са ! одељењем (једноразредница) свега 273%., са 1—2 одељења 60,1%, са 1—3 одељења 74,0%, а са 1—4 одељења 81,3%. Дакле, из тога следује да се педагогика мора оријентисати у правцу неподељених школа, јер оне претстављају 5 целокупног броја основних школа.

Појам неподељене школе није, разуме се сасвим једноставан. У суштини у ЧСР имамо два главна типа неподељених школа.

1) Потпуне основне школе са свих 8 разреда. Већина тих школа има само 1—4 одељења, а у сваком одељењу изводи се настава са неколико разреда. Овај тип налазимо у оним крајевима, где нема довољно грађанских школа.

2) Школе са 1—4 одељења, које посећују само ђаци првих 5 разреда основне школе. Овај тип налазимо у напреднијим крајевима, у близини грађанских школа које посећују скоро сва деца, јер би иначе морала да иду у 6—8 разред основне школе.

Први тип неподељене школе полако ишчезава. Закон о рејонским грађанским школама, који је ступио на снагу 1935 године, довешће постепено до тога да се у целој држави подигну обавезне грађанске школе. Да се тај закон потпуно спроведе потребно је поред садањих 2000 грађанских школа подићи још 1000 нових, — Овај тип неподељене школе осуђује се у педагошкој теорији као мало рационалан. У Чехословачкој више нико не брани неподељену школу са свих 8 разреда у једном одељењу, јер то изискује и сувише много енергије учитељеве, а ђаци у њој никад не могу стећи исто образовање као у подељеној (потпуније организованој) школи. То је „школа која нема будућности", како су гласили наслови чланака, написани пре неколико година о томе проблему.