Učitelj

РЕН ЕНТЕР РТ НЕ ЕРЕ БН 2 457

ство, него и све који су имали и имају ма какве везе са школом и имао је принципијелни утицај и на архитектонско решење нових школских зграда. Значи, поставио је и пројектанте школских зграда пред сасвим нове задатке. Требало је уврстити у тлоцрт школских зграда нове радне просторије, а све просторије, старе и нове, почеле су исправно да се димензионирају. Поједине учионице прилагођавају се простором и уређењем специјалним предметима који се у њима предају. Број и величина кабинета се ограничава, јер се већина наставних средстава чува у орманима који су узидани у зидове учионица и ходника. Подижу се школске читаонице, просторије за ученике који долазе у школу из суседних насеља, школске кухиње са трпезаријама, радионице за мушки и женски ручни рад. Све више продире (осваја терен) идеја централне гардеробе за ученике, која концентрише сву нечистоћу у једној просторији, смештеној непосредно код улаза. Само још у компромисним школама скида се горња одећа по ходницима, али нема нове школе где би се горња одећа остављала у учионицама. Баш напротив под утицајем тих нових идеја се у старим школским зградама дограђују нове_ гардеробе у ходницима или у засебним просторијама. Школска админи-_ стратива тј. канцеларија управитељева, наставничка и соба за разговоре са ђачким родитељима, ако постоји смешта се у непосредној близини улаза, тако да ниједан обувени посетилац не иде у обући до унутрашњих чистих просторија школе.

Деца скоро у свим школама не само што у гардеробама остављају горњу одећу, него се тамо и преобувају тј. остављају при доласку у школу своју обућу у гардеробама и обују папуче, зато ваздух у учионицама и радионицама остаје чист и без прашине, а подови (скоро без изузетка у новим зградама од паркета) чисти као нови.

Граде се свечане дворане за ђачке скупове, снабдевене пројекционим апаратом и радијем. Подижу се и нарочите ординацијске просторије за лекарско старање о деци. У већим школама налазимо тушеве за ђаке са топлом и хладном водом.

На изглед и постанак нових школских зграда утичу, дакле, не само педагози, него и хигијеничари, а при грађењу и пројектовању искоришћују се све тековине модерне грађевинске технике. Школске зграде се отварају свежем ваздуху и сунцу, у свим радионицама и учионицама се заводе умиваоници са топлом и хладном водом, клозети су по пргвилу скоро свуда енглески (с уређајем за испирање водом) и то не само у варошима, него и малим сеоским школама. Слично је и са централним грејањем. Принципијелно се тлоцрт школске зграде решавг на три начина: или са ходником у средини, или са једним ходникоу по страни, или са централним холом (ћа!).

Зграде са централним ходником налазимо углавном у Батиним школама у Дпи, Вабоми и околини, У грађевинском погледу те су школе |