Učitelj

душевног рада, како би сваки доцније умео да према потреби допуни своје образовање. Зато мора распоред наставног градива да одговара принципима исправног мишљења. Навешћемо бар неке главније од њих: 1) Динамичко схватање наставног градива упућује нас на то да сваку ствар и сваку појаву пратимо у њеном развоју. Није довољно само описати извесну појаву, треба искористити њену динамику, укалемити у душу дечју исправно гледиште да се свет стално мења и да и ми доприносимо тим променама. 2) Из тога следује да морамо објаснити узроке и последице, каузални нексус уопште, и увек доводити у везу старо градиво са новим, 3) Сваку појаву морамо објаснити и њеном антитезом, упоређивањем њеним с том антитезом. 4) Важан принцип за распоред наставног градива је глобализација тј. ићи од целине деловима. Целина изгледа једноставна и тек њеним анализирањем упознајемо њену сложеност. Процес „од целине деловима" је урођени процес сазнања. Истовремено пазимо да се свака појава схвати као део друге појаве њој надређене.

Да нови радни уџбеник олакша ученицима самосталан рад помаже им у радној техници: !) даје им упутство за рад; 2) постави задатак и одреди време за које треба да се он изради; 3) раздели посао у радне јединице; 4) место дугих једнообразних страница раздели наставно градиво, односно поуке у кратке главе и олакша ученику преглед; 5) градиво и задатке диференцира тако да се може одредити минимум за слабе ученике, а за обдарене садржи допунске задатке, 6) азбучни индекс на крају књиге олакшава да се нађе непознати појам и обавештење и њему.

С тим је у вези и графичка опрема књиге. Са гледишта еидичког васпитања и очигледне наставе потребно је да у уџбенику буде довољно добрих слика, у уџбеницима реалија најбоље је да то буду репродукције фотографија, скица, диаграма и мапа. Штампа (слог) треба да је јасна, типови писма ни превелики ни премалени. Дужина редова, према резултатима научног испитивања процеса читања, највише 1011 см. (25 цицера). Хартија мора да буде доста чврста, потпуно бела. Напредак модерне репродукције технике омогућује данас беспрекорну графичку опрему уџбеника. Велика наклада омогућава да уџбеници буду јевтини, иако су савршено опремљени. У ЧСР имамо већ нових уџбеника које су опремили графички стручњаци.

После овог општег излагања прелазимо на преглед неких нових уџбеника за основне школе у ЧСР.

Ту имамо пре свега проблем буквара и читанака. Данашњи правац у целокупној елементарној настави —- у читању, писању, рачуну, почетној стварној настави, цртању и ручном раду — јесте правац глобални, како смо већ поменули. Заснива се на глобалним манифестацијама, а не на слагању појединачно увежбаних апстрактних елемената.