Učitelj

зумљиво што они истичу потребу за преображајем тога и таквога друштва и што се нужним начином јављају као весници и носиоци нових друштвених и моралних идеја и захтева, новога схватања света и живота,

Човек је, дакле, по самој природи ствари лако склон, да свеколики свет чињеница и идеја готово увек психолошки мери и процењује по свом властитом кругу и свету чињеница и идеја у коме се он креће и живи.

О томе нам пружа готово класичан пример, као доказ за ту зависност, велики француски песник и романсијер Виктор Иго. Он на једном месту вели: „С великим и пуним трбухом не може се скочити напред и високо!", што значи да човек с великом кесом, с великим богатством и приходима, не може бити напреднога и радикалнога схватања света и живота. То је такорећи опште правило. Али, дабогме, да и ту може бити покаткада и изузетака и отступања од правила.

Затим, то схватање света и живота биће исто тако зависно и од духовнога видика човека о чијем је схватању света и живота овде реч. Наиме, оно ће бити зависно од његових природних квалитета (особине), од његове психофизичке природе, као и од свеколиких оних природних и психолошких утицаја који посредно или непосредно делују на њега.

И, најзад, схватање света и живота једнога човека биће исто тако зависно и од целокупнога васпитања и образовања тога човека што га је он добио у породици, школи и друштву кроз своје детињство и у току свога живота.

Живојин Цветковић

ЗМАЈ ЈОВАН ЈОВАНОВИЋ ПЕСНИК. НАРОДНИ БАРД. ДЕЧЈИ ПРИЈАТЕЉ. ПЕДАГОГ

5. Уметник

Имајући пред собом богату литературу великих народа, знајући стране језике (немачки, маџарски, руски, француски) и добивши, поред васпитања у отменој породичној средини, у очевој кући, и велико школско образовање, свршивши уз то и два факултета: правни и медицински, — Змај је могао и умео бирати и читати оно што је најбоље. Одавши се поезији, могао је свој природни појетски дар формирати проучавањем великих песника страних и наших као и умотворина народних.

Био је наш најобразованији песник.

Он почиње свој књижевни рад у романтичној омладинској епохи 50-их и 60-их година која је оставила свој снажан жиг и утицај на сав Змајев књижевни рад. Он улази затим у периоду скептицизма и реализма у нашој књижевности, кад се престаје само идеалисати и, кад се

Учитељ 34