Učitelj

(Ова вежбања имају припремни карактер за писмено формулисање услова задатака који се састављају.

Табеле напред наведене могу се и увеличати. Тада могу послужити као добро средство за самосталан рад деце, што је нарочито важно кад учитељ ради с два разреда.

Састављање задатака по аналогији нарочито је целисходно за задатке једног типа. Зато су и узети примери из простог правила тројног.

Трећи разред. Рад на састављању задатака у Ш разреду још се више компликује у погледу начина решавања, тематике и броја рачунских радњи у задатку. Сем тога, у Ш разреду треба захтевати од ученика и писмено формулисање услова задатака који се састављају.

За Ш разред могу се препоручити следећи видови рада у састављању задатака:

[ Даје се бројни материјал који има карактер података у форми табеле, плаката или садржи само део услова задатка. Ученик треба да састави задатак, да сам прибави потребне податке. При томе му се оставља или потпуна слобода у погледу карактера задатка или се његов садржај одређује у самом задатку. На пример:

„Једном човеку треба 9 кв. м. површине у стану. Породици се додаје још 5 кв. м. Саставите задатак о површини стана у квадратним метрима за породицу од... . чланова."

П Даје се готов задатак који садржи једну рачунску радњу, захтева се да се он реши и да се саставе два нова задатка на основу добијеног резултата и једног од датих бројева. На пример:

„Један марвени трговац купи коња за 594 дин, па га прода за 785 дин. Колико је зарадио: Решите задатак и саставите два нова.

1) Задатак. „Марвени трговац купи коња за 594 дин. па га прода и заради 171 дин. Пошто га је продао:

2) Задатак. „Марвени трговац прода коња за 785 дин. и заради 171 дин. Пошто га је купио:"

Други пример:

„Један месар купи теле и свињу за 943 дин. За теле је дао 185 дин. Колико је дао за свињуг"

Решите задатак. Кад добијете одговор саставите два нова задатка од добијеног резултата и горњих бројева.

1) Задатак. „Месар је дао за теле 185 дин. а за свињу 758 дин. Колико је дао свега за теле и. свињуг"

2) Задатак. „Месар је дао за теле и свињу 943. дин. Свињу је платио 758 дин. Колико кошта теле"

Или :

„Један земљорадник прода 6 товара кукуруза за 910 динара. Пошто је продавао 1 товар: