Učitelj

ние ниенинисиинвииисиРиииичиииШиЕииШититшн .30

рад припреме поједини ученици, нарочито они који осећају потребу за учитељевом помоћу. У процесу рада деца су обично остављена сама себи. Улога учитеља своди се само на одржавање дисциплине.

Искусни учитељ друкчије приступа организацији и извођењу самосталног рада. У непосредном раду с децом он претреса материјал који ће доцније дати за самосталан рад, да би сваки ученик схватио материјал и могао самостално радити. Корен и почетак самосталног рада лежи у непосредном раду учитељевом с децом. Самосталан рад допуњује и довршује тај рад или му претходи и на тај начин утиче да се постигне што већа продуктивност у раду. За самосталан рад потребно је децу брижљиво припремити. Не могу се деци давати за самосталан писмени рад на пр. задаци из граматике ако деца рђаво читају текст из граматике. Да би се, напр,у Пр. дао самосталан рад из уџбеника граматике, потребно је најпре про: читати текст под контролом“ учитељевом, претрести га и разумети. Затим деца треба да прочитају текст самостално. После тога учитељ треба да захтева да текст прочитају средњи и слаб ученик. Ако се увери да деца добро читају, не преиначују речи и разумеју смисао прочитаног, тек се онда може дати задатак за самосталан рад. И кад деца почну самостално да раде, учитељ мора све време посматрати како деца раде и с времена на време задржавати се код појединих ученика, нарочито слабијих који осећају потребу за помоћу.

У условима рада с два разреда једно од основних питања јесте питање, како да се на часу при самосталном раду организује помоћ заосталим ученицима. Таквим ученицима учитељ дозвољава да се помогну уџбеником, даје обрасце према којима треба радити, смањује обим задатка итд. Али најглавније је да таква деца не остану без икакве непосредне помоћи учитељеве. Слаби ученици брже се замарају, и рад с таквом децом увек ће бити мало продуктиван, Зато се за време часа, нарочито кад се разреду даје самосталан рад, главна пажња и обраћа на заостале. Облигатно се приступа ученицима који су слабији од остале деце, дају им се упутства за рад, а затим контролише и проверава како раде.

Упоредо са правилном организацијом рада на часовима потребно је правилно организовати и рад на изради домаћих задатака. Домаћи задаци има ју велику вредност за солидно усвајање и утврђивање градива. Али то важи само у случају кад се домаћи задаци раде потпуно сомостално, с вољом, свесно и савесно. А то је могуће само кад су задаци садржајни, интересантни, разноврсни, кад не преоптерећују ученике, кад су ученици припремљени за њих. Самостални радови ученика уопште, и они у школи и они код куће, дају позитивне резултате само онда кад их наставник благовремено и савесно прегледа и поправља. Иначе, они могу бити штетни и слу-

ЗЕ