Učitelj
тора разумом реглементирати, јер најдубље успевају онда, ако им за највиши критеријум свагда служи једино она вредност, која је на њиховом пољу рада водећа. А божја искра правоме васпитачу омладине је — љубав. Ко је нема у довољној мери, тај нека се не прихвата учитељског позива, јер није створен за њ. Зато и онај који по датој наруџбини врши надзорничке послове, мора имати две душе: чиновничкој личности треба придодати још и брата у љубави, који би знао и то да није потребно све видети и који би зџа зропје по дубоко укорењеним трзајима сопствене душе, учитеља и учитељицу духовно водио, надахњивао и бодрио у њиховом, за правилно оспособљавање омладине у културном животу народа тако значајном раду.
Што бисмо тајили! Васпитне политике још немамо или бар не такве, да би заслуживала уистини то име и имала ту „линију“ да омладина не остане „пред затвореним вратима“ већ да се свесно припрема за решавање задатака који је чекају у блиској будућности. Особито пак за расправљање таквих, какве досада нисмо познали, јер их доноси или тек обећава нов живот, који се буди на свим странама, на дому и у туђини. Ако ми не можемо рећи да имамо такву васпитну политику данас, ипак не рецимо малодушно да је неће бити сутра. Верујмо у живот и његову ди намику. Јер и данас важи изрека: долазимо из друкчијих времена и идемо у друкчије. Види К. Озвалд: »У2војеуајсеу тпого, ухвоје тајо« — (у белетристичкој ревији »Модга рса« 1937/38).
Епилог Нешто ми је рекло, да у првој двадесетогодишњици откако се словеначка педагошка провинција слободно развија, не би требало само сухо да набрајам како је било, већ уједно унеколико да назначим шта следи из чињеница које су још јуче биле педагошка садашњост, као увод за сутра.
Сарадницина и прешилашницима
Са овом свеском „Учитељ“ почиње објављивати већ написани и сређени материјал под општим именом Педагошка Југославија. Педагошка Југославија је зборник студија и чланака о разноврсним педагошким манифестацијама за двадесет година живота и рада — од | децембра 1918 до 1 децембра 1988 год. у Краљевини Југославији.
У појединим свескама штампаће се следеће градиво:
п) Развитак психологије у Југославији,
|ђ) Развитак филозофије у Југославији,
М) Развитак социологије у Југославији,
У) Развитак дечје књижевности и музике у Југославији, Уђ Школство у Југославији,