Učitelj
= M.
BEBI: AU rruED au Oir иницијални ние 2 169
сти, туге, јада, бола, животне горчине, очајања, наклоности, задовољства, радости, зазора, стида и забуне, и упоредио ове народне описе са Хомеровим, Дантеовим и Шекспировим, не да би, као што неки раде, закључивао о каквим утицајима post hoc, ergo propter hoc, већ да би мерилима највише уметности критички одмерио изражајну психолошку дубину народног стварања; и резултати овог упоређивања и одмеравања пружају једну врло ласкаву карактеристику нашега народа. Ови психолошки закључци д-р Ристића, иако општега карактера, иду само у прилог етнопсихолошком диференцијалном одређивању.)
Продужујући Цвијићева етнопсихолошка истраживања, д-р Душан Недељковић, професор Универзитета, дао је пре свега један чисто етолошки рад о етичком типу Скопљанаца: Основне етографско-етолошке карактеристике скопског народног живота,%) извлачећи радни хероизам као основну његову црту, а уза њ две општије студије у: истоме смислу: Наше народно реално држање према cMpTH%) и Искреност у животу и књижевности.) На чисто етнопсихолошком пољу, узимајући, као и Цвијић, географске, економске, друштвене, етничке и историске моменте као основу у проматрању, покушао је да унесе прецизну психотехничку, диференцијално-психолошку методу у испитивање интелектуалних и вољних способности етничких група као колективних целина, и тиме дошао до првог свог резултата, наиме до утврђивања да је Цвијићев централни балкански тип само једна, јужњачка, варијанта динарског психичког типа, што је објавио у својој књизи О психичком типу Јужносрбијанаца (У! свеска Посебних издања Географског друштва, Београд, 1929). Овако употпуњеном етнопсихолошком методом дао је он монографије о двема етнопсихолошким групама Мавропска психичка групазб) и Горњореканска етнопсихолошка група“) и посебну студију Истрајност као специјална одлика јужњачке варијанте динарског психичког типа.38) и корист од психотехнички заоштрене етнопсихолошке методе показала се раз-. личита и многа. Да је само на једном етнопсихолошком детаљу овде назначимо. — У дубокој долини реке Радике, подножјем BHсоких планина Шаре, Кораба и Бистре, под истим географским, економским и историским условима, једна иста етничка маса Рекалија диференцирала се током последња два века у две изразито различите етничке групе, Горњореканску и Торбешку, а диференцирала се јасно у реакцији на изванредно оштру етничку пресију
32) Потпуности ради споменимо и знатну корист коју могу имати за етнопсихологију психолошка проматрања д-р Слободана Поповића, професора Више педагошке школе, и његових сарадника о духовном животу сеоске омладине, иако он проучаване психичке појаве не узима ни са етничког ни са колективно-психолошког становишта, већ са индивидуално-психолошког (Прилози психологији сеоске младежи, Београд, 1981; Душевни живот сеоске младежи, Београд, 19833; Прилози психологији сеоских младића, Етнолошка књижница, св. 3, Београд, 1936).
3) Гласник Скопског научног друштва, 1955, књ. 1.
во Ррреке та књ сва ЈЕ
3) Српски књижевни гласник, 1928, књ. ХХМ.
з) Гласник Скопског научног друштва, 1930, књ. УП—УПЕ
37) 1514. 1934, књ. :
7" Годишњак Скопског филозофског факултета, 1980, књига |.