Učitelj
своје. Дете не каже: „Лутка, коју је од тетке добила. Човек, који гуди уз гусле. Кућица, у коју не може нико да уђе. Предео по коме воз пролази итд.“ „Учи свој задатак. Отишао са својим друговима. Ићи ће својој баби.“
Није потребно нарочито истицати да деца не знају за: ипак, такође, затим, тада, веома, пошто и др.
Наметање оваквих облика и речи претпоставља способност која деци још недостаје.
Језик у почетној школској књизи има најбрижљивије да се прилагоди овим битним језичним особинама деце. Као што је њихов израз проса ш жив у буквару мора да буде просш п живо изразиш, дечји језик. Никако се овде не сме примењивати језик одраслих, нити опет насилно и невешто стваран — извештачен дечји језик, каквим деца не говоре. Ту мора да се чују деца онако како говоре код куће, у школи, на улици. Кад се ово захтева свакако се не мисли на подржавање дечјем говору са разним грешкама и неправилностима што деца чине. Дечји језик овде значи онај њихов спонтани, истински језик у изразима природно изазваним и осећајно наглашеним.
Полазећи од дечјег језичног израза треба уносити што више директан говор и оживљавати га дечјим узвицима где они, разуме се, природно долазе. То одговара дечјем начину и зато их тај облик особито привлачи. Прилажемо неколико чланака датих у томе облику:
Слика: Пилићи излазе из шупе. Девојчица на вратима тера их и узбуђена зове брата. Он долази са штапом у руци.
иш иш иш Мишо Мишо Шта је сешо Ушли у шупу
Нашли решето Растурили перје по шупи Дај мишо штап
Иш иш иш.
Деца путују
Мала Дара и Жика журе на станицу. Ено воз већ долази. Децо, пожурите, а ја идем за карте. Хајде, пењите се брзо. Жико, држи торбу. Узми, Даро, амрел. Има ли места Мамо, ево овде има три. А, ено и тате стигао да нас испрати. Тата, збогом. Срећан пут, децо! Пишите чим стигнете.
Деца пуштају змај
Жива слика: Неколико деце у пољу. Једно трчи са змајем који се високо уздигао. Друго држи у руци други змај на коме се виде велике очи и уста. Греће је заузето око његовог репа. Још двоје трчећи долазе, а једно гледа горе како змај лети.