Učitelj
То је све данас у питању, а нарочито је то све у питању кад је реч о многобројним породицама широких народних кругова. То је све ту у питању просто због тога што су ту за дубље и свестраније образовање и јасно, логичко мишљење, из многих разлога, још једнако, нажалост, готово сва врата затворена и замандаљена.
Огромна већина народа, огромна већина економски слабих и незаштићених дечјих родитеља из најширих народних кругова нема и не може имати у садашњици друштвенога живота потребнога времена на претеку након свога напорнога свакидашњега рада за животни опстанак, да би се сви ти родитељи могли успешно посветити својој деци и њиховом васпитању и образовању у том погледу и правцу.
Сви они тако исто немају нити могу имати ни тако потребнога знања ни тако потребнога широкога духовнога хоризонта да би садржајнб, духовно могли прожети и обогатити своју децу свим тим знањем и правилно их васпитати, образовати и упутити у том смислу.
Још мање пак та огромна већина родитеља може пружити својој деци тачну и истинску слику о свету, каоио законитости и условљености свих његових појава и процеса у природи н дру“ штву. Она то није у стању не само због оскуднога, недовољнога знања код ње саме о свему томе, већ и због грдних предрасуда, заблуда, празноверица и традиционалних сметњи које су се зацариле и још једнако владају у најширим народним круговима и ометају њихово правилно сазнање о свему томе.
Поврх тога, данашња породица, кад је реч о моралном И естетичком васпитању детета, није још ни близу прожета свима високим моралним и животним идеалима, А још мање је пак прожета дубоким осећањима лепога и узвишенога како у самој природи, тако и у самом животу и друштву.
Она, наиме, није прожета ни тим идеалима ни снажним животним радостима које она треба да пружи у обилној мери свом детету у његовом животу и развитку. Она нема онога тако потребнога истинскога и продубљенога смисла за утанчаније посматрање и дубље разумевање и уживање праве уметности и уметничких производа, предмета и појава.
А сви ти морални и животни идеали и све те животне радости и лепоте носе и зраче собом драгоцене елементе за само дете и његов свестрани развитак. Све је то тако потребно и тако значајно за пуно и хармонично васпитање и културно и духовно уздизање данашњега детета.
Све то буди, потстиче, јача и облагорођава детиње моралне, духовне и душевне силе, диспозиције и квалитете. Све то развија и продубљује код њега дубоко осећање и висок смисао за све лепо и узвишено у животу, природи, уметности и књижевности, као и за све праведно, добро и племенито у друштву, у личном, породичном и друштвеном животу.
2