Učitelj

Рад Св. Саве износи се као рад школског човека. Његов политички рад ретко се спомиње, а скоро никад се не указује на важне и крупне последице тога рада. Прослава осталих народних празника своди се само на одмор. Ни једном једитом речи не објасни се деци важност догађаја који прослављамо. Овој небризи ишле су на руку и саме просветне власти. Рекао бих да су оне сматрале те празнике као штетне по школу... (198) Прослављање народних празника код нас се своди на црквену свечаност. Школа их се врло мало или ни мало не сећа. Успомене на најкрупније догађаје из наше прошлости одржавамо опелом... Косово нек нас потсети на 1804 и 1815 год. и обрнуто. Нек се радошћу разгали жалост... Ову потребну попуну нека изврши школа прослављањем народних празника. Средиште тих прослава треба да буде учитељ. Нек се и у школи прослави сваки народни празник. Нека учионице и цела школа својим изгледом подсећа на ту прославу. Подесним говором нека учитељ објасни деци важност догађаја који се десио тога дана, или вредност личности чију успомену прослављамо. Нек прославом заинтересује целу општину. И зрели се људи имају ту чему научити. Учитељ ће тиме подићи и свој углед, а одужиће и један дуг својој отаџбини. Само ће тако наша основна школа бити права српска народна школа. Она треба да научи децу, да је служба отаџбини најсветија служба; да им слобода и напредак отаџбине буду дражи и од самог живота. Примера за угледање приликом народних празника има доста“ (198—99)...

На другом местућ) Љ. Давидовић о томе каже још и ово: „У Вељку би се прослављало јунаштво, у Синђелићу понос, у Рајићу пожртвовање (878). Зашто не бисмо о данима смрти њихове испричали свој деци у школи њихов живот» Косово нам показује како је штетна неслога, а бој на Марици, докле може да дотера небрига српска... Наша историја је препуна важнијих догађаја. Помињимо их, често их помињимо. Подстичимо у деци љубав према земљи, осудом онога што не ваља, похвалом онога што је за похвалу“ (879)

О значају војске“)

„Сваки Србин мора да буде војник, осветник. Војник мора да буде и српски учитељ. Па не само то. Одушевљавајући се дужностима према својој отаџбини, он ће одушевљавати и друге. Српски учитељ, као војник треба да се привикне на ово двоје: слушати и заповедати. Слушајући, научиће се и заповедати .. Да српски учитељ буде узорит војник, да буде одличан резервни официр, треба га још у школи војском заинтересовати. Школа је дужна то учинити из двојаких обзира. Да спрема грађане за грађанске дужности и да војним вежбањима развија тело.“ (127)

Основна и средња школа и војне вежбе. — „Основна и средња школа треба да спреме омладину тако, да свесрдно испуњава оба-

8) Патриотизам у француским основним школама, Учишељ за 1894—95 4) Учитељи и војна обавеза. Учишељ год. ХУ1 (1896—97). У

и —

Меј _ ___-њ (Таљ ,