Učitelj
и 5) Стварни задаци и вежбе у обиму прве десетице
а) Из сабирања и одузимања:
Које је ово дете по редуг Прво. А ово иза њега» Друго. Замислите као да свако од њих има по пет ораха, па првоме мама да да један орах а друго — мами да да један орах. — Ко жели сада претстављајући да каже све што треба најпре за прво дете а потом и за другог Одмах ће се наћи неко од бистрије деце које ће — пружајући прсте леве руке — рећи: Прво деше има пеш ораха; кад пак пружи десни палац надодаће: и мама му да један, па ће приближивши руке завршити речима: буду му шест ораха. Иза овога пружив понова прсте леве руке — Чује се: И друго деше има пеш ораха; савијајући потом палац изговара: па оно мами да један, и спонтано завршава: њему онда остану зетири ораха. Је ли Станко претстављајући све лепо казаог.. Хајде нека уради све то Станија. А ко сада треба ово да учини; Станимир — довикују многи. Је ли и он умео без грешкер..
Која су деца сада на реду Треће и четврто. Коме од њих треба мама да да а које од њих треба мами да дар Трећем ће дати мама а четврто ће дати мами. Зашто то треба тако да буде» Што је треће дете непарно као и прво а четврто парно као и друго. — Колико ораха треба да добије треће детег Два. Зашто дваг Што је прво добило један. А колико ораха треба да да мами четврто дете» Опет два. Тако је.
Ко жели говорећи да претстави све ово за треће и четврто детер Пријављеник пружа све прсте леве руке говорећи: И треће дете има пет ораха; пружајући потом палац и кажипрст десне руке наставља: џ мама му да два, па приближујући их завршава: буду му седам ораха. Затим прелази на четврто дете. И пошто претстављајући изговори да и он има пет ораха, савијајући палац и кажипрст леве руке наставља: кад да мами два — спонтано завршава: њему осшану 8 ораха. Ко треба сада ово да поновиг Јавља се Бојка. Је ли умела без грешкег Ко жели да понови за све четворо децер.. Хајде сада сви све ово да претставите и да говорите! Ко треба сам Још један. Још један!..
Да идемо сада даље. Која су деца на редуг Пето и шесто. Које од њих добија од маме а које даје мами» Пето добија а шесто даје. По колико ораха По три. Ко жели претстављајући да казује за њихр Јавља се Страхиња... Је ли умео без грешке» Која су деца сада на реду» Седмо и осмо. Које ће добити а које дати По коликор По четири. Тада ће се утврдити да ће седмом детету — бити девеш, а осмом — остати један орах. При претстављању за девето и десето дете утврдиће се, да ће девешо амати десет, а да десетом неће осташи ниједан орах.
Сад треба једно дете говорећи да претстави за све десеторо деце. Затим све ово ураде и сви заједно. Најпосле то треба да учине посебице два-три од најмање даровитих бака.
Потом се зажели да свако дете, казујући претставља оно што му дође на ред да би се видело, има ли некога детета које ове две радње није схватило па да то сада учини.