Veština biti čovek : (knjiga mudrosti)

(5 [55

ЖИЛ ПАЈО

обраћа пажњу на беду и ужас око себе, ако то буди у њему само теоријско саучешће.

То је шта више штетно, то кочи. Против зла има само једно мушко средство, борити се. Задовољити се само посматрајући га, то је мрачно уживање, то је патологија. |

Размишљајмо неколико недеља о неразрешљивих метафизичким проблемима; читајмо оне мрзовољне филозофе, кад већ треба тражити истину, али не заборавимо да ови виде само један део истине и то баш онај део о коме, из умне хигијене, не треба никако да мислимо.

Лудо је да човек не слуша пријатне хармоније свакидањега живота; веселимо се дечијем кикоту. делимо радости оних који у раду имају успеха, уживајмо у људима добре воље, и лепотама које нас обилно окружују.

Велики уметници нису порицали тужне стране живота, али нису тражили јевтине успехе искоришћавајући милосрђе и ужасе које покољи, пожари, глад или заразе изазивају.

Они су озували ведро и мирно виђење ствари. и са разлогом су сликали лепу децу, снажне и јуначне људе, лепе и добре жене. Најузвишенија уметност јесте уметност мудраца. Мудраци знају за зло, они виде покварене људе, одвратне болештине, али они знају колика је погибија, нарочито за децу да живе у ружноћи и у јаду, и зато узлећу у регијоне лепоте.

Црновидац који декламује о људској беди а живи угодно, то је само говорџија. Светац као Фрања. Азиски раздели своје имање сиротињи и живи у сиротињи ; девојка из богате породице напушта кућу и иде у милосрдне сестре болничарке; е такви имају права да ударају по проблему зла, такви су му нашли решење предавши се Бог/: одлазећи од постеље умирућих у његовоме крилу имају склониште.

Кад црновидци забрањују да се говори о даћи „јер је то гроктање дебеле животиње добро ухрањене и утопљене пред валовом“, ми ћемо тражити од њих.