Vojna enciklopedija : sveska druga : A—B

БАЛОН

ли да постигну висину од око 900 м. палећи сламу, чији је дим појачавао моћ дизања, балона, па су чак прелетели Париз и срећно се спустили на земљу. Проблем балолетова. (аеростације) био је међутим, решен тек проналажењем BOдоника. (1781), који је употребљен за пуњење балона. Француски физичар Шарл после многих покушаја, – искористивши проналазак каучука, конструисао је балон са непробојним омотачем, применио пуњење водоником и увео вентил за испуштање гаса и ношење баласта од песка. На свом балону он је, 1 децембра 1783 г, у Паризу, попео се на висину од 3000 м. а затим се, постепеним испуштањем гаса кроз вентил, без икаквих тешкоћа спустио на земљу и тако први ударио темељ практичног балонства. Идеја за управљање кретања балона појавила се 1784 г. Њен највећи поборник био је Бланшар, кога сматрају проналазачем падобрана. Дугуљасти облик балону дала су браћа Робер, а француски инжењерски Ђенерал Месније утврдио је основне идеје за конструкцију дирижабла (в. ову реч). Први балонски материјал и прва два балона добила је српска, војска, 1909 г. Први балони и материјал набављени су у Немачкој, у Аугебургу, у фабрици Ридигер, где је сав материјал примио капетан Коста Милетић, који је извршио и пробна летења, са привезаним балоном »Отасћеп« на лицу места, а са слободним балоном „Србија“, под српском заставом прелетео је Аугебург и Минхен. То је био и почетак нашег ваздухопловства. Трећи балон био је поручен у Русији. Наша прва два слободна, балона носила су имена „Србија“ и „Црна Гора“, први привезан балон добио је име „Босна“ а други „Херцеговина“. |

Подела: Балони се деле на привезане, слободне и дирижабле (ваздушне лађе). Привезани балони су стабилне справе, намењене за осматрање и стално привезане за земљу. Могу свуда да се дижу и спусте. У сталној су и непосредној ве-

БАЛОН

зи са земљом, али претстављају лако уочљиве циљеве. Слободни балони лете на великим висинама, ношени ваздушним струјама, али због савршенства садашње авиације, убудуће се слободањ балон неће моћи да употреби за војне циљеве.

Данас се налазе у употреби ови балони: Огасћеп-ВаПоп, немачки модел са балонетом, конструисан још пре рата; балон Зетрегн, стари аустриски модел типа Огасћеп, конструисан је за време рата, а израђен је од платна импрегнираног лаком (у недостатку гуме). Мање се пење, држи у ваздуху и губи гас; балон Садиџац са балонетом модел фран. мајора Садиаиц, конструисан за“ време рата, а израђен је од платна импрегнираног гумом. Висина уздизања: 1200 M. са два осматрача и 1500 с једним; Балон В. 0., нови француски модел, израђен од платна импрегнираног гумом (нома балонет већ амортизаторе — гумене растезаче). Стално одржава · облик, не губи гас и диже се на већу висину. Висина уздизања: 1200 м. са два осматрача, 1800 м. са једним. Наше ваздухопловство располаже овим моделом а рађени: су код фирме „Зодијак“. Италијанско ваздухопловство има балоне новог италијанског модела Ауоо-Ргаззопе, ско северног облика а има додатак у виду репа за осигурање стабилности и 0рнентисања. Достиже већу висину од. свих других модела, али је нестабилан у ваздуху. Са додатком мотора може погодно да се употреби и за управљање. (О балонима великих димензија којима се управља види под „дирижабл“).

Балон је поглавито орган у служби 0сматрања и нарочито је погодан 88, Oсематрање правца гађања а знатно мање за осматрање домета, Осматрачи одржавају везу са командним местима помоћу телефона, радиотелеграфије, оптичне телеграфије, ракета, писаних извештаја итд. Балонска кола могу бити са сточном или аутомобилеском вучом. Аутомобилска балонска кола, са једним или два.

— 179 —

бли-