Žena dvadesetoga veka

126

обреда грађанскога ; ово што се сврши по вери има све последице које истичу за оне што верују, али нема никакве последице грађанске. Само брак, закључен пред кметом, брак је и за супружнике и за децу њихову.

Ово преображење брака имало је велике последице. Пре свега, оно је осветило слободу савести, које не може бити онде где су свештеници једне вере господари брачној тврђи. По што је тај разлог тако важан, не може ни питања бити о измени основних наших закона који регулишу стање грађана. Ту никакве измене не може бити. Ласно је доказати да свештенство не може у овом послу повратити своје старе повластице, а да у псто време не узме п власт над савешћу људском. Кроз ову једину рупицу вратила би се на своје место сва стара управа.

Кад смо ово једном казали, да отклонимо сваку двосмислицу, ваља нам признати да супружна веза није нимало постала чвршћа овим преображајем који је претрпела. Она се дуго бранила од развода брака, дуже него што бих се ја надао. Развод је ушао у наше законе баш онда кад је хришћанство из њих изишло, и Царство га је задржало само из обзира на интересе династичке. Њега је оборио краљ Рестаурације, краљ по милости божјој, и старији син Цркве. То је трајало више