Žena i socijalizam

17

мошња посматрања одвела, открио да се код свих културно заосталих народа налазе породични и сроднички системи који се у основи разликују од наших, али да

су слични њима морали постојати код свих народа на

најранијим културним ступњевима.

Морган је нашао да је у оно време кад је он међу Ирокезима живео, постојао моногами брак који се с обе стране могао раскинути а који је он назвао „породица спаривања.“ Он је нашао и то да су називи за степене сродства као: отац, мајка, син, кћи, брат, сестра, који су по нашем мишљењу несумњиво постојали, означавали тада сасвим друге односе. Ирокез не назива само своју рођену децу својим синовима и кћерима, већ и децу све своје браће, а она њега зову оцем. Тако исто и Ирокеска не назива само своје синове и кћери својом децом него и децу својих сестара, која опет њу зову мајком. А децу своје браће зове она братанцима и братаничинама, а она њу тетком. Деца од браће зову се браћа и сестре, а тако исто и деца од сестара. А деца од жене и њеног брата зову се међу собом рођаци и родице. Према томе, значајно је то што се сроднички називи код њих не управљају као код нас према степену сродства, него према полу сродника.

Овај систем сродства влада потпуно не само код свих американских Индијанаца и код староседелаца Индије, дравидских племена на Декану и гаурских племена у Хиндостану, већ према истраживањима после Бахофена слично је стање морало у прастаро време постојати свуда. Ако се на овај начин свудајиспитају полни и породични односи још живих дивљих или варварских племена, показаће се да су оно што је Бахофен нашао код многобројних племена старога света, Морган код Ирокеза, Кунов код аустралиских Црнаца, и други испитивачи код осталих племена, друштвена и полна формирања која чине основ развићу свих народа на земљи.

У Моргановим истраживањима падају у очи јоши друге интересантне чињенице. Ирокеска породица спаривања стоји у неразрешљивој противречности са њиховим сродничким називима; и из те противречности изашло се на тај начин што је још у првој половини

жена и социјализам 2.