Žena i socijalizam
| ; ! | "
419
одозго, ова понизна нсећа покорност, ова узајамна суревњива борба са најгаднијим, најнижим дејствима око повлашћеног положаја. При том се посведневно све јаче испољавају угушење истинског уверења, прикривање добрих особина које би се могле недопасти, кастрирање карактера, лицемерство савести и осећања и особине које се могу украшко означили "ас подлоса ш бескарактерносш. Оно што човека подиже и оплемењава, осећање сопственог достојанства, независност и непоткупљивост савести, своје уверење, слободно исказивање својих мисли, у данашњим приликама бива обично погрешка и преступ. Ове особине често пута униште човека, ако их није способан угушити. Многи чак и не осећају своје унижење, јер су се навикли на то. Пас сматра као сасвим природно што има господара који ће му, кад је рђаве воље, дати да осети бич.
Са поменутим променама у друштвеном животу претрпеће основне промене и целокупна литерарна продукција. Теолошке литературе, која данас у годишњим каталозима литерарних појава показује највећи број, нестаће заједно са јуристичком. За једну нема интереса, за другу нема више потребе; ишчезнуће и производи који се односе на свакодневну борбу око државних установа, јер ће те установе престати постојати. Те ће студије престати бити културно-историске. Отпашће маса лаких литерарних производа, као знак поквареног укуса, често пута омогућена само жртвама које писац из сујете подноси. Са гледишта наших садашњих односа може се без претеривања рећи да ће четири петине свију литерарних производа нестати са пијаце, а да од тога ни једат једини култујрни иљлљерес не страда. Толико је велика маса површних или штетних производа и очигледног ђубрета у области литерарне продукције.
Белетристику и новинарство снаћи ће иста судбина. Ничега нема површнијег и по духу празнијег него што је највећи део новинарске литературе. Ако би се стање наших културних тековина и наших научних погледа мерило по садржини наших новина, видело би се да оно стоји врло ниско. Рад лица и стање ствари оцењују се са гледишта која одговарају прошлим вековима и која
278