Žena i socijalizam

ЕР

и

41

уздржљивост према другим људима, он није био склон да и себи пропише исту уздржљивост према другим женама. Настаде доба хешера. Жене истакнуте лепотом и духом, поглавито странкиње, цениле су више слободан живот у најинтимнијим везама са људима него брачно ропство. У томе тада није било ничега за гнушање. Глас и слава ових хетера, које су одржавале најинтимније односе са првим људима Грчке и узимале учешћа у њиховим ученим разговорима као и на њиховим гозбама, допро је до наших дана, докле су имена законитих жена већином заборављена и ишчезла. Тако је лепа Аспазија била интимна пријатељица чувенога Перикла, и он је њу доцније узео за жену; по имену Хетере Фрине називале су се доцније све оне жене које су се за новац продавале. Фрина је стајала у интимним односима са Хиперидесом и послужила је Праксителу, једном од првих скулптора Грчке, као модел за његову Афродиту. Данае је била љубазница Епикурова, Археанаса Платонова. Још су биле чувене хетере Лајиса Коринћанка, Гнатанеа итд. Нема ни једног чувеног Грка који није имао веза са

хетерама. То је спадало у одлике њиховог живота. Де-

мостен, велики говорник, прецизирао је у своме говору против Неера полни живот атинских људи овако: Ми узимамо жену, да би стекли браану децу и у кући верну чуварку; држимо наложнице, да нас дворе и да нас негују, а хетере ради љубавног уживања.“ Жена је била само машина за рађање деце, веран пас што кућу чува. А домаћин је живео по своме ђоп рјајз!, по своме ћефу.

Да би се подмирила тражња жена што се продају, нарочито од стране младих људи, постала је проституција, која је за владе материнског права била непозната. Проституција се разликује од слободног полног сношаја тиме што жена продаје своје тело за материјалне користи било једном човеку било већем броју њих. Проституција се јавља чим за жену продавање дражи постане занат. Солон, који је за Атину формулисао ново право и који се слави као заснивач новог правнога поретка, установио је јавне проститутске радње (диктерион), у којима је била једнака цена за све посетиоце. Та је цена по Филемону износила један обол, од прилике 30 п. д. нашег новца.